Scielo RSS <![CDATA[Revista de la educación superior]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-276020210004&lang=en vol. 50 num. 200 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[From Inequality to University Inclusion: The Gender Agency]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo aborda tres cuestiones interrelacionadas: La desigualdad de género en el contexto mexicano dentro de las complejas relaciones que tiene con la educación superior, hasta desembocar en la inclusión y sus implicaciones en el orden tradicional de las carreras “genéricas”. Debido a las recientes manifestaciones de las estudiantes en las IES, reflexionamos sobre la agencia de género que desarrollan las académicas y las estudiantes. Finalmente, algunos datos empíricos sobre el sistema de educación superior nos ayudan a problematizar las respuestas que dan algunas universidades ante la violencia de género y concluimos con unas consideraciones para convergir en un cambio incluyente.<hr/>Abstract: This article addresses three interrelated issues: Gender inequality and its complex relationships with higher education leading to inclusion in the Mexican context and the implications that this has on the traditional order of gendered careers. Due to recent student demonstrations at the higher education institutions (HEI), we reflect on the gender agency developed by academics and students. Finally, some empirical data on the HEI helps us to problematize the responses that some universities give to gender-based violence and we conclude with considerations to converge on an inclusion. <![CDATA[Teacher’s performance evaluation at a Mexican public university]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo reporta los resultados del proceso de diseño y validación psicométrica de un instrumento de evaluación de la docencia en una universidad pública mexicana. El cuestionario fue diseñado por un equipo constituido por directivos, académicos y estudiantes y sometido a un análisis de validez de contenido. El instrumento final, compuesto por 26 ítems distribuidos en cuatro dimensiones se aplicó a una muestra de estudiantes que arrojó 53,192 registros que sirvieron de base para realizar los análisis psicométricos. Los análisis de consistencia interna mediante los métodos de Alfa de Chronbach y mitades equivalentes, arrojaron coeficientes aceptables, tanto a nivel de la prueba total como de cada una de sus dimensiones. El análisis de ítems realizado con los métodos de distribución de frecuencias, correlaciones ítem prueba y contrastación de grupos altos y bajos mostraron un comportamiento adecuado de cada uno de los elementos del cuestionario. Finalmente, la validación de constructo se pudo verificar para tres de las dimensiones con análisis factorial exploratorio y confirmatorio mediante sistema de ecuaciones estructurales (EQS). No fue posible realizarlo para la cuarta dimensión, debido a su limitado número de ítems.<hr/>Abstract: This paper reports the results of a process of design and psychometric validation of a teaching assessment instrument in a Mexican public university. A team, composed by directors, faculty and students of the educational institution designed the instrument and submitted it to a process of content validity. The final questionnaire, composed by 26 items distributed into four dimensions, was applied to a student sample of 53,192 records, which were the input for the psychometric analyses. Internal consistency analyses using the Crhonbach’a Alfa and split half reliability methods, yielded satisfactory coefficients, both at the level of the total test and of each of its dimensions. Item analysis was carried out by the frequency distribution methods, item-test and item-dimension correlations, and higher and lower group comparisons. Again, all items showed a proper performance on these tests. Finally, construct validation could be verified for three dimensions with an exploratory factor analysis and was confirmed by structural equation system (EQS). It was not possible to do it for the fourth dimension, due to its limited number of items. <![CDATA[Academic capitalism in a Chilean university: The actors perception]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este artículo es analizar las percepciones del capitalismo académico en directivos y académicos de una universidad chilena regional. Para esto se realizó un trabajo de campo de corte exploratorio y cualitativo que recoge sus percepciones sobre distintas dimensiones del capitalismo académico. Los hallazgos indican que existe una percepción compartida del impacto de la mercadización y mercantilización, especialmente en relación con la búsqueda de ventajas en la competencia por financiamiento estudiantil. En el plano organizacional, se reconoce la primacía del gerencialismo para posicionarse competitivamente en los mercados pertinentes. El artículo finaliza con un resumen y líneas de investigación.<hr/>Abstract: The objective of this article is to analyze the perceptions of academic capitalism in managers and academics of a regional Chilean university. For this purpose, an exploratory and qualitative fieldwork was carried out to gather their perceptions on different dimensions of academic capitalism. The findings indicate that there is a shared perception of the impact of commercialization and commoditization, especially in relation to the search for advantages in the competition for student funding. At the organizational level, the primacy of managerialism to position competitively the institution in relevant markets is widely recognized. The article concludes with a summary and lines of research. <![CDATA[Differences in quantitative reasoning of Colombian university students by type of training and gender]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400069&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente texto determina la significancia de las diferencias por género, grupo de referencia y modalidad del programa de estudio de los resultados de la prueba de razonamiento cuantitativo de los universitarios colombianos en 2018. La significancia se establece mediante un análisis multifactorial de varianza que muestra la existencia de diferencias estadísticamente significativas por género y por grupo de referencia, suavizadas al controlar por modalidad. Existe diferencia en favor de los hombres si se agrega toda la población. En la modalidad virtual existen diferencias no significativas en algunos programas o a favor de las mujeres en Ciencias Sociales y Humanidades.<hr/>Abstract: This text explains the significance of the differences by gender, reference group and modality of the study program of the quantitative reasoning test results of Colombian university students in 2018. The significance is established through a multifactorial analysis of variance that shows the existence of statistically significant differences by gender and reference group, soften when controlling by modality. There is a difference in favor of men if the entire population is added. In the virtual mode, there are not significant differences in some programs or in favor of women in Social Sciences and Humanities. <![CDATA[To a decade of the Bologna Process: possibilities and limits of its implementation in the Universidad de Barcelona]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400085&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El presente artículo expone los principales resultados de una investigación realizada en la Universidad de Barcelona, cuyo objetivo ha sido analizar la valoración del estudiantado de grado, sobre su trayectoria formativa en relación al aprendizaje por competencias transversales promovido por el Espacio Europeo de Educación Superior. A través del análisis de contenido relacional, se han caracterizado las representaciones significativas identificadas desde las voces de los estudiantes, profesores y coordinadores de grado utilizando estrategias de recolección y análisis cualitativo. Los resultados nos han permitido reconocer algunas debilidades en la elaboración de los planes y en la intencionalidad formativa, evidenciando una baja comprensión respecto a los procesos de aprendizaje del estudiantado.<hr/>Abstract: This article presents the main results of a research carried out at the Universidad de Barcelona, which aim has been to analyze the assessment of undergraduate students about their educational trajectory in relation to learning through transversal competences promoted by the European Higher Education Area. Through the analysis of relational content, the significant representations identified from the voices of the students, teachers and grade coordinators have been characterized using collection strategies and qualitative analysis. The results have allowed us to recognize some weaknesses in the elaboration of the plans and in the training intentionality, showing a low understanding regarding the learning processes of the students. <![CDATA[The path to a teaching career in Spain. The secrets of successful teacher training in Finland and Singapore]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: A lo largo de este artículo analizamos diversos indicadores asociados a la formación inicial del profesorado, a su incorporación a la carrera docente y a las condiciones laborales de este colectivo. Utilizamos para ello una metodología comparada aplicada a los países de Finlandia, Singapur y España. Tras el análisis de los resultados se encuentran notables coincidencias entre Finlandia y Singapur y mayores diferencias con España. Se concluye que el sistema de formación español necesita aumentar la exigencia en la selección del profesorado para la formación inicial, una estrategia que, entre otras cosas, permitiría menos gasto, al mantener un mayor equilibrio entre el número de estudiantes que acceden a la carrera de magisterio y las plazas de profesores disponibles.<hr/>Abstract: Throughout this article, we analyze various indicators associated with the initial training of teachers, their incorporation into the teaching career and the working conditions of this group. We use a comparative methodology applied to the countries of Finland, Singapore and Spain. After the analysis of the results, we find remarkable coincidences between Finland and Singapore and greater differences with Spain. The conclusion is that the Spanish training system needs to increase the entry requirements for initial teacher training applicants. Among other things, this strategy would be more cost-effective, as it would help ensure a better balance between the number of students who start teacher training programmes and the available vacancies. <![CDATA[Neurodiversity in Higher Education: the students experience]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Con el sustento teórico del constructivismo, la síntesis narrativa se orientó a conocer la experiencia universitaria de los estudiantes en condición de neurodiversidad y la respuesta institucional a sus necesidades específicas de aprendizaje. Se incluyeron artículos publicados sobre el tema en idioma español. Se encontró que el concepto de neurodiversidad está en proceso de apropiación, que los estudiantes sufren calladamente la falta de apoyo a sus necesidades educativas lo que se asocia a la falta de un diagnóstico temprano, al ocultamiento de su condición, a la falta de una legislación apropiada y al enfoque en la discapacidad versus neurodiversidad.<hr/>Abstract: Based on the theory of constructivism, the narrative synthesis was oriented towards understanding the university experience of neurodiverse students, as well as how the institution responds to their specific learning needs. Articles on the theme, published in Spanish, were included. Results demonstrate that the term neurodiversity is under the appropriation process and that students suffer silently the lack of support for specific learning needs, which is related to a lack of an early diagnosis, the fact that students hide their neurodiverse condition, the lack of proper legislation, and the existent focus on disability rather than on neurodiversity. <![CDATA[The shape of current education policy in Higher Education]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602021000400153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Con el sustento teórico del constructivismo, la síntesis narrativa se orientó a conocer la experiencia universitaria de los estudiantes en condición de neurodiversidad y la respuesta institucional a sus necesidades específicas de aprendizaje. Se incluyeron artículos publicados sobre el tema en idioma español. Se encontró que el concepto de neurodiversidad está en proceso de apropiación, que los estudiantes sufren calladamente la falta de apoyo a sus necesidades educativas lo que se asocia a la falta de un diagnóstico temprano, al ocultamiento de su condición, a la falta de una legislación apropiada y al enfoque en la discapacidad versus neurodiversidad.<hr/>Abstract: Based on the theory of constructivism, the narrative synthesis was oriented towards understanding the university experience of neurodiverse students, as well as how the institution responds to their specific learning needs. Articles on the theme, published in Spanish, were included. Results demonstrate that the term neurodiversity is under the appropriation process and that students suffer silently the lack of support for specific learning needs, which is related to a lack of an early diagnosis, the fact that students hide their neurodiverse condition, the lack of proper legislation, and the existent focus on disability rather than on neurodiversity.