Scielo RSS <![CDATA[Estudios de cultura maya]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-257420140002&lang=en vol. 44 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>The Steambath Architecture in Maya Culture</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en El baño de vapor, pese a haber sido poco estudiado, es uno de los elementos constructivos más singulares de la civilización maya. El artículo aborda su análisis arquitectónico como herramienta imprescindible para la necesaria conservación y puesta en valor de esta arraigada tradición desde tiempos prehispánicos hasta nuestros días. Puesto que se considera fundamental la aproximación a su arquitectura desde el análisis etnográfico y etnohistórico de su contexto mesoamericano, donde se le conoce como "temascal", a partir de un exhaustivo proceso de documentación, el trabajo analiza comparativamente los edificios identificados como temascales y contribuye a estructurar un mayor conocimiento científico sobre los conceptos fundamentales de este elemento arquitectónico.<hr/>Steambaths are one of the most singular and yet barely studied building types from the Maya civilization. The present study addresses its architectural analysis as an essential tool for the preservation of this deeply rooted tradition from Prehispanic times till today. It is considered fundamental to approach this issue from an ethnographic and ethnohistoric view of its Mesoamerican context, where these baths are known as temascal. Based on a thorough documentation process, this paper analyzes comparatively those buildings identified as temascal. It contributes to structure a deeper scientific knowledge on the fundamental concepts of this architecture. <![CDATA[<b>The Peculiar Maya Death God under the Gaze of Current Forensic Biological Sciences</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los diversos nombres del dios maya de la muerte y la iconografía que lo representa aluden a un registro preciso de ciertos fenómenos cadavéricos, algunos de los cuales son analizados, en este artículo, bajo la óptica de las ciencias biológicas forenses. Más allá de la mera representación simbólica de la muerte en la cosmogonía y religión mayas, la notable descripción de los fenómenos cadavéricos y los procesos de descomposición cadavérica en una imagen es única dentro de esta cultura, en comparación con las deidades asociadas a la muerte en otros pueblos mesoamericanos. La dualidad vida-muerte también se encuentra representada en esta singular deidad maya, confluyendo, en una misma imagen la desintegración del cuerpo físico -en su probable tránsito por el Inframundo- y la reducción esquelética. Bajo esta apreciación biológica forense y criminalística, es intención de este artículo redimensionar, bajo un concepto diferente, el culto a los muertos entre los mayas.<hr/>The various names of the Maya god of Death seems to and its related iconography refer to an accurate record of certain cadaveric phenomena, which are analyzed in this paper from the perspective of the forensic biological sciences. Further than the mere symbolic representation of death in the Maya cosmogony and religion, the remarkable description of the cadaveric phenomena and the processes of human cadaveric decomposition shown in an image is unique for this culture, as compared to deities associated to death in other Mesoamerican peoples. A life and death dualism is also represented in this unusual Mayan deity, which records, in a single icon, the disintegration of the physical body -probably moving through the underworld- and the skeletal reduction. Under this forensic and criminalistic biological approach, the aim of this paper is to give a different perspective of the cult of dead among Maya. <![CDATA[<b>Biological Affinities of the Oxtankah Population in the Yucatán Peninsula Regional Sphere along the Classic Period</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se estudian las características morfológicas dentales de una muestra correspondiente a 73 restos de individuos adultos de ambos sexos, que van del periodo Clásico Temprano al Posclásico Tardío, de Oxtankah, en el actual Quintana Roo; un asentamiento que por su ubicación jugó un papel clave a nivel regional en las relaciones comerciales a lo largo de la costa y hacia tierra adentro desde el Preclásico hasta final del Clásico. El objetivo es explorar las afinidades biológicas que esta población del Clásico tuvo respecto a otras localidades del mismo periodo en la península de Yucatán, a fin de ubicarla en el contexto de las dinámicas poblacionales regionales propiciadas por comercio marítimo y terrestre, así como por procesos de migración.<hr/>In this paper we present an analysis of dental morphological traits of 73 adult individuals of both sexes from the Early Classic to Late Postclassic period site of Oxtankah (Quintana Roo). Because of its geographical location, the city played a major role at regional level in trade exchange along the coast and inland from the Preclassic times to the end of the Classic. The purpose of this study is to explore the biological affinities between this community and other coeval ones in the Yucatan peninsula. It aims at putting this human group into the context of regional population dynamics related to terrestrial and maritime trade as well as migratory patterns. <![CDATA[<b>Excavations in Nakum Structure 99</b>: <b>New Data on Protoclassic Rituals and Precolumbian Maya Beekeeping</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Structure 99, located on top of a large platform occupies a major and prominent part of the North Group complex of the Maya site of Nakum situated in the north-eastern area of Guatemala. Archaeological excavations realized in this structure during a few field seasons have revealed interesting data about the very last moment of Nakum's development during the Terminal Classic period (AD 800-900/950). It also revealed important traces of architectural and ritual activities from the still enigmatic Protoclassic phase (ca. 100 BC-AD 300). Scattered ceramics, stone tools and human bones found on top of Structure 99 -associated with the final hours of its occupation as well as Protoclassic offerings discovered in the lowest layers of this construction, including intriguing clay heads and jade pendants- are evidence of important ceremonial activities and beliefs that everything in the world is alive. By caching or destroying artifacts within the building, it is symbolically animated or killed by the Maya. This paper presents the results of the most important research conducted in Structure 99 that contributes to our knowledge on the ritual and architectural activities of two crucial periods in the history of Nakum: the Protoclassic and Terminal Classic. Among numerous findings described in this article, there is one that merits special attention. It is a cylindrical ceramic artifact lately identified as a beehive, providing a new perspective on beekeeping by the ancient Maya. The artifact is dated to the Protoclassic phase and is one of the oldest beehives discovered in pre-Columbian Mesoamerica.<hr/>El Edificio 99, ubicado en la cima de una gran plataforma ocupó un lugar prominente en el complejo denominado el Grupo Norte del sitio maya de Nakum, en el noreste de Guatemala. Durante los recientes trabajos de campo que se llevaron a cabo en esta parte del sitio, se han revelado algunos datos interesantes sobre el último momento del florecimiento de Nakum durante el Clásico Terminal (800-900/950 d.C.). Además se hallaron vestigios importantes de la actividad constructiva y ritual perteneciente a la enigmática fase Protoclásica (ca. 100 a.C.-300 d.C.). Tanto la cerámica dispersa, las herramientas de piedra y los huesos humanos encontrados en la cima del Edificio 99 con fecha del Clásico Terminal, así como las ofrendas colocadas debajo de esta construcción, que incluyen intrigantes cabezas de barro y colgantes de jade, son evidencia de actividades ceremoniales muy importantes y creencias religiosas según las cuales cada cosa del mundo está viva. Al esconder o destruir diversos artefactos en el edificio, los mayas animan o matan simbólicamente esta construcción. Entre los numerosos hallazgos efectuados en el área del Edificio 99, hay uno que merece una atención especial. Es un artefacto cilíndrico de cerámica, identificado en última instancia como una colmena, que proporciona una nueva perspectiva sobre la apicultura de los antiguos mayas. La pieza en cuestión data de la fase Protoclásica y constituye una de las colmenas más antiguas descubiertas en toda Mesoamerica. <![CDATA[<b>Between Death and Divinity</b>: <b>Rethinking the Significance of Triadic Groups in Ancient Maya Culture</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se intenta reunir una lista lo más completa posible de los grupos triádicos registrados en el área maya para, posteriormente, analizar diversos aspectos de su presencia y cronología, su arquitectura, contextos urbanos e iconografía, a fin de poder re-evaluar las dos teorías existentes y proponer una nueva. La conclusión final establece que ambas propuestas, a saber, la concepción de los grupos triádicos como réplicas terrenales del "hogar cósmico" o como escenarios arquitectónicos de ritos de adhesión al trono, no pueden descartarse por completo. Sin embargo, estas teorías demuestran posibles funciones y significados secundarios de los grupos triádicos, limitados a cierto número de los conjuntos conocidos actualmente. Se presenta una interpretación más general según la cual los grupos triádicos pueden ser percibidos como escenarios arquitectónicos y réplicas de la mítica "montaña florida" en el preciso momento de la resurrección del dios del maíz.<hr/>This paper aims to gather the most complete list of recorded Triadic Groups from the Maya Area, and subsequently analyze various aspects of their spatial and temporal occurrence, as well as their architecture, urban context, and iconography, in order to re-evaluate the existing theories and, possibly, arrive at a new one. The final conclusion states that both previously existing theories, namely those interpreting Triadic Groups as either earthly replicas of the Cosmic Hearth, or architectural stages for king's accession rituals, cannot be entirely dismissed. However, they demonstrate possible secondary functions and meanings of the Triadics, limited to a certain number of known triadic assemblages. A more general interpretation is introduced, according to which Triadic Groups can be perceived as architectural stages and replicas of the Flower Mountain at the specific moment of the Maize God's resurrection. <![CDATA[<b>Archaeological Ritual Deposits in Classic Period Campeche</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los diversos trabajos arqueológicos en el área maya han proporcionado datos novedosos sobre cómo desarrollaban los antiguos mayas sus actividades cotidianas y sagradas. Una fuente de información para aproximarse a tales aspectos son los depósitos rituales, objeto de este artículo. A través de su estudio y propuestas de interpretación buscamos avanzar en la comprensión de la ritualidad maya prehispánica en algunos sitios de Campeche.<hr/>The archaeological work in the Maya area have generated information on how developed the ancient Maya people and their everyday and sacred activities. A source of information to access an aspect of daily life and ritual of the ancient Maya are the caches, which are the subject of the work presented here. With the proposed study and interpretation thereof we approach closer to try to understand how it was part of the pre-Hispanic Mayan ritual in Campeche. <![CDATA[<b>Dzilam González</b>: <b>A Socio-political Control Site in the Northern Central Coast of Yucatán</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de ser conocido desde hace más de un siglo y medio, el sitio de Dzilam González ha permanecido en el olvido y sido presa de intensa destrucción por encontrarse en una población colonial y moderna. Su ubicación estratégica, entre Izamal y la costa norte de Yucatán, hizo que fuera idóneo para controlar la actividad económica relacionada a dicho litoral. La posición política preponderante de Dzilam perduró a través del tiempo, ya que se mantuvo como un centro de control costero durante los cambios que experimentó la sociedad maya en los períodos tardíos e incluso hasta la época de la conquista. El artículo que aquí se presenta sintetiza los resultados de la primera temporada de investigaciones arqueológicas en el sitio, así como los de otros estudios regionales.<hr/>Despite it has been known for more than a century and a half, Dzilam Gonzalez is an important archaeological site that has been left into oblivion, and it also has been badly plundered and looted, as it is located within a colonial and modern settlement. Dzilam was an ideal economic control center because of it's strategic position between Izamal and the north coast of Yucatan. It's political privileged position lasted through time, even during the social changes that occured in late periods and also at the conquest. This paper sinthetizes the results of the first stage of research at this site, as well as contributions of other regional studies. <![CDATA[<b><i>Los dioses, los hombres y las palabras en la comunidad de San Juan Evangelista Cancuc en Chiapas</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de ser conocido desde hace más de un siglo y medio, el sitio de Dzilam González ha permanecido en el olvido y sido presa de intensa destrucción por encontrarse en una población colonial y moderna. Su ubicación estratégica, entre Izamal y la costa norte de Yucatán, hizo que fuera idóneo para controlar la actividad económica relacionada a dicho litoral. La posición política preponderante de Dzilam perduró a través del tiempo, ya que se mantuvo como un centro de control costero durante los cambios que experimentó la sociedad maya en los períodos tardíos e incluso hasta la época de la conquista. El artículo que aquí se presenta sintetiza los resultados de la primera temporada de investigaciones arqueológicas en el sitio, así como los de otros estudios regionales.<hr/>Despite it has been known for more than a century and a half, Dzilam Gonzalez is an important archaeological site that has been left into oblivion, and it also has been badly plundered and looted, as it is located within a colonial and modern settlement. Dzilam was an ideal economic control center because of it's strategic position between Izamal and the north coast of Yucatan. It's political privileged position lasted through time, even during the social changes that occured in late periods and also at the conquest. This paper sinthetizes the results of the first stage of research at this site, as well as contributions of other regional studies. <![CDATA[<b><i>Nah, otoch</i></b>: <b><i>Concepción, factura y atributos de la morada maya</i></b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-25742014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesar de ser conocido desde hace más de un siglo y medio, el sitio de Dzilam González ha permanecido en el olvido y sido presa de intensa destrucción por encontrarse en una población colonial y moderna. Su ubicación estratégica, entre Izamal y la costa norte de Yucatán, hizo que fuera idóneo para controlar la actividad económica relacionada a dicho litoral. La posición política preponderante de Dzilam perduró a través del tiempo, ya que se mantuvo como un centro de control costero durante los cambios que experimentó la sociedad maya en los períodos tardíos e incluso hasta la época de la conquista. El artículo que aquí se presenta sintetiza los resultados de la primera temporada de investigaciones arqueológicas en el sitio, así como los de otros estudios regionales.<hr/>Despite it has been known for more than a century and a half, Dzilam Gonzalez is an important archaeological site that has been left into oblivion, and it also has been badly plundered and looted, as it is located within a colonial and modern settlement. Dzilam was an ideal economic control center because of it's strategic position between Izamal and the north coast of Yucatan. It's political privileged position lasted through time, even during the social changes that occured in late periods and also at the conquest. This paper sinthetizes the results of the first stage of research at this site, as well as contributions of other regional studies.