Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de ciencias políticas y sociales]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-191820150002&lang=en vol. 60 num. 224 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Polychromic of Knowledge and Disciplines On Regions and Multiple Reconfigurations in a Global World]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Institutional Designs and Power (Im)Balances: Institutions of Citizen's Participation in</strong><strong>Dispute</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de la presentación de una tipología de las instituciones de participación ciudadana (IPC) -deliberativas, semirrepresentativas o delegadas y directas-, en el artículo se analizan los alcances y limitaciones de una selección de este tipo de instituciones presentes en las capitales de seis países de América del Sur (Bogotá, Buenos Aires, Caracas, Lima, Montevideo y Quito). A partir de ello, se observa si las características específicas de las ipc en términos de autonomía en la activación, incidencia de las decisiones tomadas y alcance en relación con los temas sometidos o habilitados para la participación ciudadana son condicionadas por variables del contexto político tanto en la introducción de las instituciones participativas como en sus prácticas. Puntualmente, se busca explorar qué variables explican las características de las IPC en términos de otorgar poder al ciudadano para intervenir en la definición de asuntos públicos.<hr/>The present article presents a typology if institutions of citizen's participation (IPC) -deliberative, semi-representative and direct- which provides a platform to analyze the achievements and limitations of a selection of ICP in the capitals of six countries in South America -Bogotá, Buenos Aires, Caracas, Lima, Montevideo and Quito-. It aims to observe whether their specific characteristics in terms of autonomy in activating, incidence on decisions made, and scope regarding the issues submitted or admitted for public participation are conditioned by variables of the political context both in the introduction of participatory institutions and in their practices. Specifically, it ponders which variables explain the characteristics of the ICP in terms of the citizen's power to intervene in the definition of public affairs. <![CDATA[Rethinking the Sociology of Work from the Global South. New and Old Challenges to Understand Work's Social Processes in Globalized Capitalism]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200045&lng=en&nrm=iso&tlng=en En 1995 los autores del presente artículo escribieron un ensayo en el que reflexionaron acerca de la posibilidad de que la sociología del trabajo, con sus paradigmas disciplinarios "normales", pudiera explicar las nuevas realidades que surgían en aquel momento como consecuencia del posfordismo en la fase globalizada del capitalismo. Doce años más tarde llevaron a cabo una lectura crítica, así como una actualización de aquellos conceptos, tratando de establecer nuevos retos para los estudios sociales del trabajo. En ambas ocasiones se afirmaba la existencia de una crisis de la sociología del trabajo marcada por un reduccionismo económico que tiende a considerar a los actores sociales del proceso de trabajo como meras categorías del "modelo fabril". También se afirmó que la transformación radical de los actores sociolaborales del siglo XX, cada vez más evidente en los años noventa y claramente desarrollada en el siglo XXI, fue desafiando la delimitación temática de la disciplina. En consecuencia, era necesario incorporar dimensiones tanto subjetivas como colectivas en el contexto del análisis disciplinario. En este artículo, se proponen avanzar en la revisión de cuestiones teóricas que deben replantearse y modificarse con el objetivo de comprender el nuevo escenario global y sus consecuencias para las relaciones laborales y los trabajadores.<hr/>In 1995, the authors of this paper wrote an article asking whether Sociology of Work, with its "normal" disciplinary paradigms, could account for the new realities that were emerging at that time as a consequence of Post-Fordism in the globalized phase of capitalism. In 2012, a critical reading was carried out, as well as an update of those concepts, in an attempt to establish new challenges for social studies of work. On both occasions it was claimed that Sociology of Work faced a crisis marked by an economic reductionism that tends to consider social actors of the labor process as mere categories of the "factory model." It was also stated that the radical transformation of the 20th century socio-labor actors -that was becoming increasingly evident in the 90's and clearly developed in the 21st century- was modifying the ability to keep the focus on the discipline's mainstream. As a result, it was necessary to incorporate both subjective and collective dimensions into the context of disciplinary analysis. This paper aims at advancing theoretical issues that need to be reviewed and changed so as to understand the new global scenario and its consequences for labor relationships and workers. <![CDATA[Thinkers and Poverty. The Role of Expertise in Policies to Combat Poverty in Uruguay]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta las dinámicas mediante las cuales el conocimiento especializado interviene en el diseño e implementación de las políticas públicas. Se buscó contribuir al debate sobre los mecanismos por los cuales se construye sentido común en el espacio político, y el papel de la investigación social en este proceso. La presente investigación pretende aportar información a este debate por medio del análisis de dos de los planes fundamentales impulsados por el gobierno del Frente Amplio en Uruguay: Plan de Emergencia Social y Plan de Equidad. Se plantean dos conjuntos de interrogantes respecto a la relación entre la investigación social y el diseño de políticas públicas. El primero refiere a cuáles son las instituciones promotoras de conocimiento involucradas en el proceso de diseño de los planes nacionales en estudio. ¿Cuál es su grado y modalidad de participación? ¿En virtud de qué dichas instituciones intervienen en el policy making process? En segundo lugar, ¿es la influencia de la investigación similar en ambos casos? ¿Suscitan ambos procesos las mismas ventajas y desventajas en lo que se refiere a los factores promotores de la intersección de los policy makers con la investigación social?<hr/>This article analyzes the dynamics through which specialized knowledge is involved in the design and implementation of public policy. It aims contributing to the debate about the processes by which "common sense" is built in the political space, and the role of research in this process. These issues are raised analyzing two of the fundamental plans launched by the government of the Frente Amplio in Uruguay: the Social Emergency Plan and the Equity Plan. Two sets of questions are put forth regarding the relationship between social research and public policy design. The first one deals with those knowledge promoting institutions involved in the process to develop the national plans under exam. Which is their extent and type of participation? What makes these institutions take part of the policy making process? The second group of questions delves around issues such as: is the influence of research similar for both cases? Do both processes arouse the same advantages and disadvantages regarding those elements that promote the intersection between policy makers and social research? <![CDATA[Tax Morality in Latin Americaand Corruption as one of its Determinants]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo considera que la corrupción es un factor central en el estudio del grado de moral tributaria que exhibe un ciudadano, entendida ésta como su disposición a pagar impuestos. Esta idea es argumentada retórica y analíticamente y puesta a prueba a través de una constatación empírica que toma varios modelos probit ordenados, estimados con base en datos de la encuesta realizada en 2010 por Latinobarómetro en dieciocho países de América Latina. Entre los hallazgos destaca que la experiencia personal con este fenómeno no parece ser relevante, aunque sí la percepción nacional que se tiene de su incidencia, la cual obedece a la opinión que tiene un conjunto amplio de actores, entre ellos los empresarios y ciudadanos.<hr/>This paper considers that corruption is a major factor that explains citizens' tax morality, understood as their willingness to pay taxes. This idea is argued rhetorically and analytically, and then tested through empirical evidence based on several ordered probit models, estimated by the data obtained from a 2010 Latinobarómetro survey carried out in eighteen Latin American countries. The findings show that individual experience with this phenomenon seems irrelevant, while public perception of its effects, resulting from the perspective of a wide range of actors, including entrepreneurs and citizens, does play a role in this respect. <![CDATA[Half-cast Polanyi. Social Processes of State and Market in Mexico: An Interpretation]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta un ejercicio teórico sobre la interacción entre el Estado y el mercado en el que se presta especial atención a la forma en que ha variado la trayectoria histórica de la evolución política y económica del Estado. Ésta es informada teóricamente e ilustrada por las trayectorias de la reforma en México. Las modalidades actuales hacia la (re)mercantilización, tanto de las actividades económicas como del papel del Estado, están desarrollando tendencias que no están exentas de contratendencias. Las altas contradicciones sociales, políticas y económicas son mediadas a través de crisis que se clasifican en dos formas generales y distintivas. En la primera de ellas, el cambio mayor sugiere una intervención del Estado en la cual una nueva trayectoria se impone. En la segunda, algunos momentos de menor importancia de las crisis son solventados y negociados en la búsqueda de transformaciones, mediante adaptación y estrategias reformistas. Esta aportación neopolanyiana se construye sobre la base de conceptos desarrollados para la comprensión del desarrollo del Estado en Europa, y se ilustra con referencia a la experiencia mexicana contemporánea. Si bien el corporativismo y la industrialización de sustitución de importaciones implican procesos de desmercantilización de las actividades económicas, el modelo económico orientado hacia el exterior significó una modificación de la trayectoria del Estado hacia las prácticas asociadas a los procesos de remercantilización.<hr/>This article attempts a theoretical process-tracing exercise on the interaction between the State and the market. Special attention is placed on the way in which the historical trajectory of the State's political and economic developments has varied. The analysis is both theoretically informed and illustrated by Mexico's trajectories of reform. The current trends towards the recommodification both of economic activities and the roles of the State are developing tendencies which are not exempt from undertows. Although social, political and economic contradictions are mediated through crises, they are sorted in two broad and distinctive ways. In the first of these, major changes involve a decisive intervention of the State in which a new trajectory might be imposed; whereas in the second one, some minor moments of crises are solved and negotiated in the pursuit of softer transformations, by adaptation and reformist strategies. This theoretically informed Neopolanyian account, whilst drawing on concepts developed for an understanding of State development in Europe, is illustrated by referring to the contemporary Mexican experience. While corporatism and import substitution industrialization involved processes of decommodification of economic activities, the outwardly oriented economic model meant a modification of the State's trajectory toward practices associated with processes of re-commodification. <![CDATA[The Scope of a New Social Democratic Project. The First Legislature of José Luis Rodríguez Zapatero]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200163&lng=en&nrm=iso&tlng=en José Luis Rodríguez Zapatero llegó al gobierno español en medio de una gran expectativa y con la aparente obligación de cumplir con compromisos de campaña que implicaban dar a la política un importante giro. El sello que imprimió a su primera legislatura produjo cambios profundos ya que en ella se abrieron a debate público temas que, por su carácter conflictivo, no habían sido previamente objeto de una discusión a fondo, como es el caso de los estragos de la Guerra Civil. En este artículo se hace un recorrido por la historia contemporánea española con el objeto de contextualizar el alcance y los límites de las reformas emprendidas por este presidente; a su vez, contribuye al debate sobre la democracia en España a partir de un recuento retrospectivo de los rasgos del modelo que aluden a la memoria histórica para explicar el intento del presidente Zapatero de saldar cuentas con el pasado y de emprender, bajo el concepto de socialismo cívico, una nueva vía de gobierno fundada en la ampliación de los derechos y el fortalecimiento del Estado de bienestar.<hr/>José Luis Rodríguez Zapatero's arrival at the Spanish presidency took place amidst great expectations, charged with the apparent obligation of fulfilling campaign commitments that implied a relevant shift in politics. The mark imprinted on his first Legislature produced deep changes since some topics which had not been previously discussed in depth, due to their conflictive nature, opened up for debate. One such case was the ravages brought about by the civil war. This article reviews contemporary Spanish history with the aim of providing context for the scope and limits of the reforms promoted by this president. At the same time, it contributes to the debate on democracy in Spain based on a retrospective account of the model which refers to historical memory to explain the president's attempt to settle the score with the past and set forth, under the concept of civic socialism, a new governmental route based on the expansion of rights and the strengthening of the welfare State. <![CDATA[The Reconfiguration of Armed Conflict in International Relations: The Internationalization of the Conflict in Syria]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200187&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las últimas décadas ha tenido lugar una reconfiguración de los conflictos armados en el mundo caracterizados principalmente por el predominio de los conflictos armados internos (CAI), la participación de actores no estatales y una novedosa capacidad de generar importantes efectos transnacionales. En este marco, las relaciones internacionales (RRII) (más allá de haberse centrado tradicionalmente en los conflictos armados entre Estados( han tenido que incorporar a los CAI como un referente indispensable. Si bien esta incorporación ha puesto en evidencia las limitaciones de la disciplina, también ha dado lugar al surgimiento de una amplia agenda de investigación que la ha enriquecido. El actual conflicto en Siria es el caso seleccionado para ilustrar la relevancia del estudio de los CAI en las RRII. En la primera parte se identifican los factores que dan cuenta de la reconfiguración de los conflictos armados desde el fin de la Guerra Fría. Posteriormente, se revisa el papel de los conflictos en las RRII y se enumeran algunos de los temas que componen la agenda de investigación de la disciplina vinculada a los CAI. En la última parte, se examina el conflicto en Siria para ilustrar algunos de los aspectos más relevantes del estudio de este tipo de conflictos desde las RRII.<hr/>During the last few decades there has been a reconfiguration of armed conflicts throughout the world. This reconfiguration is mainly characterized by the predominance of internal armed conflicts (IAC), the participation of non-state actors, and a novel capacity to produce relevant transnational effects. Within this framework, International Relations (IR) -moving beyond its traditionally focus on armed conflict among States( has had to incorporate IAC as an indispensable referent. Whereas this inclusion has revealed the discipline's limitations, it has also opened up an extensive research agenda, which enhances it. The present Syrian conflict has been selected to illustrate the relevance of the study of IACs for IR. In the first part of the article the factors that account for the reconfiguration of armed conflicts since the end of the Cold War are identified. Following, the role of conflicts within IR is reviewed, and some of the topics that shape the research agenda of the discipline, linked to IAC, are named. The last section examines the Syrian conflict in order to elucidate some of the more relevant aspects of the study of these types of conflicts from the perspective of IR. <![CDATA[The Demography of Israel and Palestine: Present and Future]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en El debate sobre el conflicto en Israel y Palestina comprende una amplia gama de factores políticos, militares, económicos y culturales. Este artículo se focaliza en analizar los diferentes determinantes y ritmos del desarrollo de las poblaciones judía y árabe y discute algunas consecuencias de la demografía sobre la perspectiva política del área de conflicto. Durante muchas décadas el conflicto en Oriente Medio se ha nutrido de tensiones fundamentadas en las identidades étnicas y religiosas que han favorecido o hasta determinado la importancia estratégica de las cifras en la evolución de los episodios conflictivos. A partir del análisis aquí presentado, se busca poner en evidencia que una evaluación sistemática de las tendencias demográficas resulta esencial al momento de entender no sólo la naturaleza de los problemas que quedan por resolver, sino también la necesaria formulación de una propuesta de políticas encaminadas a la normalización y a la paz.<hr/>The debate around the Israeli-Palestinian conflict involves a great array of political, military, economic and cultural factors. The conflict in Israel and Palestine involves a large amount of political, military, economic and cultural factors. This paper focuses on the different rhythm and determinants of Jewish and Arab population development, and discusses some consequences of demography on the political outlook of the Israel/Palestine area under conflict. During many decades, the Middle Eastern conflict has fed on tensions based on ethnic and religious identities, which have favored or even determined the strategic importance of figures for the evolution of conflictive episodes. The analysis presented aims to demonstrate that a systematic evaluation of demographic tendencies is essential to understand not only the nature of the problems yet to be solved, but also to draw up proposals for policies towards normalization and peace. <![CDATA[Unimplemented Recognition. An Assessment of the Rights of Indigenous Peoples in Latin America]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200251&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article analyzes the status of the rights of indigenous peoples in Latin America, emphasizing the existing "implementation gap", which allows for the differentiation between formal recognition of the international rights framework, and the lack of administrative and policy practices by Latin American states. Participation in decision making, together with land, territory and natural resources claims, has been one of the demands indigenous peoples have recently put more vehemently forth in the region. Governments' responses have usually been intimidation, repression, incarceration and assassination of indigenous persons. Such a scheme of conflicts and violation of rights is exemplified by the case of Guatemalan indigenous peoples' mobilizations against mining in their country.<hr/>El artículo analiza el estatus de los derechos de los pueblos indígenas en América Latina dando cuenta de la existencia de la "brecha de implementación" según la cual puede discernirse entre el reconocimiento formal del marco jurídico normativo internacional de derechos y la ausencia en las prácticas administrativas y políticas por parte de los Estados latinoamericanos. La participación en la adopción de decisiones ha sido, junto con las reivindicaciones de tierras, territorios y recursos naturales, una de las demandas que los pueblos indígenas han esgrimido recientemente con mayor vehemencia en la región. Las respuestas de los gobiernos se han caracterizado por la intimidación, la represión, el encarcelamiento y el asesinato de los indígenas. Tal esquema de conflictos y violación de derechos se ejemplifica con el caso de las movilizaciones de los pueblos indígenas contra la minería en Guatemala. <![CDATA[Labor Migration US- Mexico. Twenty Years after the North American Free Trade Agreement]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200279&lng=en&nrm=iso&tlng=en El fenómeno de la migración internacional de trabajadores está íntimamente relacionado con las desigualdades y las asimetrías del sistema capitalista y supone, además, la transferencia de plusvalía de los centros menos desarrollados hacia los polos industrializados o desarrollados. Si los países expulsores de migrantes se han caracterizado por aplicar políticas económicas que han ampliado los niveles de desempleo, la pauperización de las condiciones laborales, la falta de apoyo al campo y el incremento del trabajo informal, en los países receptores los migrantes tienen una funcionalidad que se expresa en la diferencia existente entre el costo laboral unitario de los migrantes respecto de los trabajadores nativos. En este marco, el Tratado de Libre Comercio de América del Norte (1994) produjo una mayor subordinación económica de México hacia Estados Unidos y un crecimiento extraordinario de los flujos migratorios, en particular de la migración indocumentada, para los que no hubo ninguna protección ni cobertura legal.<hr/>International migration of workers is closely related to inequalities and asymmetries of the capitalist system and also involves the transfer of surplus value from less developed to industrialized or developed poles. Migrant-sending countries have been characterized by implementing economic policies that have increased levels of unemployment, impoverished working conditions, devoid agriculture of support, and increased informality. Meanwhile, in the receiving countries, migrants are functional, as expressed in the difference of the individual cost of labor between migrants and native workers. In this context, the conditions signed under the North American Free Trade Agreement have produced greater economic subordination to the United States, and an extraordinary increase in migration flows, especially of the so-called undocumented migrants, with no legal protection or coverage <![CDATA[Reconfiguration of South-South Cooperation in the Latin American Region and the International Participation of Subnational Actors]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200315&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo describe y analiza las actuales características de la Cooperación Sur-Sur en América Latina, especialmente el papel de los actores subnacionales en dicha dinámica. A su vez, analiza las modalidades que adquiere esta cooperación en el contexto político regional de la última década, donde se evidencia un importante avance de la integración de los países latinoamericanos. Finalmente, estudia la relación existente entre los principios de la Cooperación Sur-Sur con la participación internacional de los actores subnacionales a partir de la relevancia que adquieren algunas de estas formas de cooperación, como es el caso de la Red MERCOCIUDADES, el Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del mercosur (FCCR MERCOSUR) y la Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA), que nuclean a estos actores y promueven mecanismos institucionales que favorecen la participación de las ciudades a través de diferentes instrumentos de intercambio y cooperación.<hr/>This article describes and analyzes the current characteristics of South-South cooperation in Latin America, particularly the role subnational actor's play in its dynamics. It also examines the modalities this cooperation adopts within the regional political context of the last decade, which evinces an important progress regarding regional integration of Latin American countries. Finally, it looks at the relationship between the principles of South-South cooperation and the international participation of subnational actors, from the perspective of the relevance acquired by some of these forms of cooperation, as in the cases of the Red MERCOSCIUDADES (MERCO CITIES NETWORK), the Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR (FCCR MERCOSUR / Consultative Forum of MERCOSUR Municipalities, Federated States, Provinces, and Departments (FCCR) and the Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA /LATIN AMERICAN FEDERATION OF CITIES, MUNICIPALITIES AND LOCAL GOVENMENT ASSOCIATIONS), all of which promote institutional mechanisms which favor the action of these cities through different exchange and cooperation tools. <![CDATA[Ulrich Beck (1944-2015)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200349&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo describe y analiza las actuales características de la Cooperación Sur-Sur en América Latina, especialmente el papel de los actores subnacionales en dicha dinámica. A su vez, analiza las modalidades que adquiere esta cooperación en el contexto político regional de la última década, donde se evidencia un importante avance de la integración de los países latinoamericanos. Finalmente, estudia la relación existente entre los principios de la Cooperación Sur-Sur con la participación internacional de los actores subnacionales a partir de la relevancia que adquieren algunas de estas formas de cooperación, como es el caso de la Red MERCOCIUDADES, el Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del mercosur (FCCR MERCOSUR) y la Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA), que nuclean a estos actores y promueven mecanismos institucionales que favorecen la participación de las ciudades a través de diferentes instrumentos de intercambio y cooperación.<hr/>This article describes and analyzes the current characteristics of South-South cooperation in Latin America, particularly the role subnational actor's play in its dynamics. It also examines the modalities this cooperation adopts within the regional political context of the last decade, which evinces an important progress regarding regional integration of Latin American countries. Finally, it looks at the relationship between the principles of South-South cooperation and the international participation of subnational actors, from the perspective of the relevance acquired by some of these forms of cooperation, as in the cases of the Red MERCOSCIUDADES (MERCO CITIES NETWORK), the Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR (FCCR MERCOSUR / Consultative Forum of MERCOSUR Municipalities, Federated States, Provinces, and Departments (FCCR) and the Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA /LATIN AMERICAN FEDERATION OF CITIES, MUNICIPALITIES AND LOCAL GOVENMENT ASSOCIATIONS), all of which promote institutional mechanisms which favor the action of these cities through different exchange and cooperation tools. <![CDATA[The Cosmopolitanization of the World. Conversation with Ulrich Beck]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200353&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo describe y analiza las actuales características de la Cooperación Sur-Sur en América Latina, especialmente el papel de los actores subnacionales en dicha dinámica. A su vez, analiza las modalidades que adquiere esta cooperación en el contexto político regional de la última década, donde se evidencia un importante avance de la integración de los países latinoamericanos. Finalmente, estudia la relación existente entre los principios de la Cooperación Sur-Sur con la participación internacional de los actores subnacionales a partir de la relevancia que adquieren algunas de estas formas de cooperación, como es el caso de la Red MERCOCIUDADES, el Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del mercosur (FCCR MERCOSUR) y la Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA), que nuclean a estos actores y promueven mecanismos institucionales que favorecen la participación de las ciudades a través de diferentes instrumentos de intercambio y cooperación.<hr/>This article describes and analyzes the current characteristics of South-South cooperation in Latin America, particularly the role subnational actor's play in its dynamics. It also examines the modalities this cooperation adopts within the regional political context of the last decade, which evinces an important progress regarding regional integration of Latin American countries. Finally, it looks at the relationship between the principles of South-South cooperation and the international participation of subnational actors, from the perspective of the relevance acquired by some of these forms of cooperation, as in the cases of the Red MERCOSCIUDADES (MERCO CITIES NETWORK), the Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR (FCCR MERCOSUR / Consultative Forum of MERCOSUR Municipalities, Federated States, Provinces, and Departments (FCCR) and the Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA /LATIN AMERICAN FEDERATION OF CITIES, MUNICIPALITIES AND LOCAL GOVENMENT ASSOCIATIONS), all of which promote institutional mechanisms which favor the action of these cities through different exchange and cooperation tools. <![CDATA[The Sociologist Who Spoke to the Ear. Tribute to Ulrich Beck from this Side]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200367&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo describe y analiza las actuales características de la Cooperación Sur-Sur en América Latina, especialmente el papel de los actores subnacionales en dicha dinámica. A su vez, analiza las modalidades que adquiere esta cooperación en el contexto político regional de la última década, donde se evidencia un importante avance de la integración de los países latinoamericanos. Finalmente, estudia la relación existente entre los principios de la Cooperación Sur-Sur con la participación internacional de los actores subnacionales a partir de la relevancia que adquieren algunas de estas formas de cooperación, como es el caso de la Red MERCOCIUDADES, el Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del mercosur (FCCR MERCOSUR) y la Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA), que nuclean a estos actores y promueven mecanismos institucionales que favorecen la participación de las ciudades a través de diferentes instrumentos de intercambio y cooperación.<hr/>This article describes and analyzes the current characteristics of South-South cooperation in Latin America, particularly the role subnational actor's play in its dynamics. It also examines the modalities this cooperation adopts within the regional political context of the last decade, which evinces an important progress regarding regional integration of Latin American countries. Finally, it looks at the relationship between the principles of South-South cooperation and the international participation of subnational actors, from the perspective of the relevance acquired by some of these forms of cooperation, as in the cases of the Red MERCOSCIUDADES (MERCO CITIES NETWORK), the Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR (FCCR MERCOSUR / Consultative Forum of MERCOSUR Municipalities, Federated States, Provinces, and Departments (FCCR) and the Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA /LATIN AMERICAN FEDERATION OF CITIES, MUNICIPALITIES AND LOCAL GOVENMENT ASSOCIATIONS), all of which promote institutional mechanisms which favor the action of these cities through different exchange and cooperation tools. <![CDATA[Ulrich Beck and European Reconfiguration. Notes on His German Europe]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000200377&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo describe y analiza las actuales características de la Cooperación Sur-Sur en América Latina, especialmente el papel de los actores subnacionales en dicha dinámica. A su vez, analiza las modalidades que adquiere esta cooperación en el contexto político regional de la última década, donde se evidencia un importante avance de la integración de los países latinoamericanos. Finalmente, estudia la relación existente entre los principios de la Cooperación Sur-Sur con la participación internacional de los actores subnacionales a partir de la relevancia que adquieren algunas de estas formas de cooperación, como es el caso de la Red MERCOCIUDADES, el Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del mercosur (FCCR MERCOSUR) y la Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA), que nuclean a estos actores y promueven mecanismos institucionales que favorecen la participación de las ciudades a través de diferentes instrumentos de intercambio y cooperación.<hr/>This article describes and analyzes the current characteristics of South-South cooperation in Latin America, particularly the role subnational actor's play in its dynamics. It also examines the modalities this cooperation adopts within the regional political context of the last decade, which evinces an important progress regarding regional integration of Latin American countries. Finally, it looks at the relationship between the principles of South-South cooperation and the international participation of subnational actors, from the perspective of the relevance acquired by some of these forms of cooperation, as in the cases of the Red MERCOSCIUDADES (MERCO CITIES NETWORK), the Foro Consultivo de Municipios, Estados Federados, Provincias y Departamentos del MERCOSUR (FCCR MERCOSUR / Consultative Forum of MERCOSUR Municipalities, Federated States, Provinces, and Departments (FCCR) and the Federación Latinoamericana de Ciudades, Municipios y Asociaciones de Gobiernos Locales (FLACMA /LATIN AMERICAN FEDERATION OF CITIES, MUNICIPALITIES AND LOCAL GOVENMENT ASSOCIATIONS), all of which promote institutional mechanisms which favor the action of these cities through different exchange and cooperation tools.