Scielo RSS <![CDATA[Revista mexicana de ciencias políticas y sociales]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-191820180003&lang=es vol. 63 num. 234 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Los 68: movimientos estudiantiles y sociales en un emergente transnacionalismo y sus olas dentro del sistema-mundo. A manera de editorial]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo estudia los movimientos de 1968 alrededor del mundo como muestra de incipientes procesos de globalización y un nuevo transnacionalismo en cuyos márgenes cambiantes los nuevos actores concatenaron agencia social y circuitos culturales para trascender las fronteras nacionales. A través del análisis de algunos de los casos más representativos, se estudia el hilvanado transnacional que se dio en 1968, a partir de la movilización estudiantil y los movimientos sociales que cuestionaron los regímenes políticos de diverso signo, así como su escasa capacidad de respuesta -cuando no represión- a las demandas por derechos civiles, por reformas democráticas y por el fin de la guerra. El examen de las convergencias y divergencias a nivel global, así como sus contradicciones no desatiende el análisis de los casos específicos. Junto al encuadre analítico, el artículo refiere, a su vez, a manera de editorial, a las colaboraciones que conforman este número especial de la Revista. El texto abre así un rico debate sobre 1968 como año fundacional.<hr/>Abstract This article studies the 1968 movements around the world as an expression of the incipient globalization processes and a new transnationalism in whose changing margins new actors linked together social agency and cultural circuits to transcend national borders. Through the analysis of several paradigmatic cases, the study roams the transnational threading that came to be in 1968 from the student mobilization and social movements that questioned the current political regimes of various kinds, as well as the latter’s limited response -if not repression- as response to the civic rights democratic and anti-war demands. Examining the convergences and divergences at a global level, as well as their contradictions, the analysis does not neglect specific cases. Conceived as an editorial, the article refers to the contribution to this special issue. Thus, the text opens a rich debate of 1968 as a foundational year. <![CDATA[Mayo de 1968 y las ciencias humanas y sociales]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300053&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN ¿Rememoración, conmemoración? Cincuenta años después del Mayo de 68 resulta difícil diferenciar entre historia y memoria, pero una cosa es muy clara: el movimiento de mayo marcó a escala mundial una ruptura, el fin de una época -industrial- y el ingreso a otra, en la que la cultura es fundamental. Sin embargo, el artículo muestra que los actores a menudo prefirieron concebir su acción dentro de las categorías del mundo del que se estaba queriendo salir. Ello no impidió que las ciencias humanas y sociales, también dominadas por categorías pertenecientes a ese mundo agonizante, intentaran aquí y allá liberarse de ellas, algunas veces de una forma conservadora, incluso reaccionaria. Este artículo examina los asuntos teóricos que se esbozaron o precisaron a partir de Mayo del 68 para esas disciplinas; dibuja el espacio de los enfoques u orientaciones que así se confrontaron y extrae algunas lecciones para los debates contemporáneos en los que la subjetividad de los actores y los procesos de subjetivación y de desubjetivación ocupan un lugar importante.<hr/>Abstract Memorialising or commemoration? Fifty years after May ‘68 it is difficult to distinguish between history and memory but one thing is clear: the movement of May ’68 signals a clean break at global level, the end of the industrial era, and the entry into another age, in which culture is a decisive factor. The article shows how the actors have nevertheless frequently preferred to consider their action in the categories of the world to be left behind. This has not prevented the humanities and social sciences, dominated as they also were by categories which belong to the world on the wane, to endeavor here and there to break free of these, sometimes in a conservative, if not reactionary, manner. This article examines the theoretical issues which took shape or form influenced by May ’68 in these disciplines; it outlines the spaces and approaches which confronted one another at the time and identifies lessons for present-day discussions in which the subjectivity of the actors and the processes of subjectivation and de-subjectivation have a significant impact. <![CDATA[Ironía y dialéctica: El hombre unidimensional y 1968]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300067&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In this article, the author analyses the role of irony in one of the texts that had the most influence in the 1968 movements around the world: The One-dimensional Man, by Herbert Marcuse. Understanding irony as an evident sign of human two-dimensionality, and emphasizing its dialectical potential, the author questions the subversive viability and the specific characteristics of every type of irony. To conclude, he focuses in the operability of irony in Marcuse’s work to encourage resilience and increase the possibility of inspiring political engagement through it.<hr/>Resumen En el presente artículo, el autor analiza el papel que juega la ironía en uno de los textos que más influyeron en los movimientos de 1968 alrededor del mundo: El hombre unidimensional, de Herbert Marcuse. Entendiendo la ironía como una muestra evidente de la bidimensionalidad humana y haciendo énfasis en su potencial dialéctico, el autor se cuestiona sobre la viabilidad subversiva y las características particulares de cada tipo de ironía. Para concluir se centra en la operatividad que tiene la ironía en la obra de Marcuse para fomentar el desarrollo de resiliencia y aumentar la posibilidad de inspirar participación política a través de ella. <![CDATA[La Nueva Izquierda. 1968 y post scriptum]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300085&lng=es&nrm=iso&tlng=es INTRODUCTORY NOTE The author, a well know theorist and activist of the civil rights movement and the movement against the Vietnam War, published the first part of this article in 1968. There, he analyses the emergence of the New Left in the United States -and its global connection- athrough the social structure, the actors’ class background and their cultural configuration to account for the aspirations and limits that accompanied the middle class youth that lead this movement. The dilemmas that emerged between the racial, ethnic, social and economic axes that defined the actors framed the diverse social movements and throw light on the promises, scope and weaknesses that characterized them. In the post scriptum, written explicitly for the Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 50 years later with a great analytical and existential wisdom, the author inspects the way in which class profile, radicalization and separatism led to an isolation of the New Left from the natural support basis it should have reached. It evaluates the consequences of its integration either to the Old Left or to the system, as it manifests in the turn towards right that progressive and democratic sectors had in the United States. Furthermore, he underlines the way it influenced the inequality and vulnerability that prevails among the social class -the “precateriat”- the left should have represented, and projects itself in the current situation and in Trumpism. Without a doubt, the depth, realism and theoretical and practical vision of Michael Walzer have turned him into one of the representative figures of political theory. JBL.<hr/>NOTA INTRODUCTORIA El autor, teórico y activista del movimiento de los derechos civiles y de los movimientos contra la guerra en Vietnam, publicó la primera parte de este artículo en 1968. En él, analiza la emergencia de la Nueva Izquierda en Estados Unidos -y su conexión global- a partir de la estructura social, la pertenencia de clase de los propios actores y su configuración cultural para dar cuenta de las aspiraciones y limitantes que acompañaron a la juventud de clase media que encabezó este movimiento. Los dilemas que emergieron entre la configuración étnico-racial, social y económica de los actores enmarcados en el movimiento por los derechos humanos arrojan luz sobre las promesas, alcances y debilidades que éste tuvo. En el post scriptum, escrito explícitamente para la Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 50 años después, con una gran sabiduría analítica y existencial, el autor revisa el modo como el perfil de clase, la radicalización y el separatismo condujo a un aislamiento de la Nueva Izquierda de las naturales bases de apoyo que debió haber alcanzado. Evalúa las consecuencias ya sea de su integración a la Vieja Izquierda o bien al sistema, tal como se manifiestan en el viraje a la derecha que los sectores progresistas y democráticos tuvieron en Estados Unidos, y cómo se reflejó en la situación de desigualdad y vulnerabilidad prevaleciente en gran parte de las clases sociales que la izquierda debió representar, e incluso en el Trumpismo hoy. Sin duda, la profundidad, realismo y visión teórica y práctica de Michael Walzer lo han convertido en una de las figuras representativas de la teoría política. JBL. <![CDATA[Los años sesenta y yo: de la revolución cultural a la teoría cultural]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In this article, the author offers an approach to his personal and academic development during the 1960s and how they laid the foundations for his contributions in the field of sociology. Pointing out those years as a moment in which a tumultuous social conscience, strongly influenced by the New Left, broke with the static rationalization of modernity, the author analyzes his radicalization in Marxism during his student years at Harvard and his eventual distancing from it. He also explores how the Vietnam war and specific events of the time shaped an entire generation, through pointing to the possible existence of alternative social orders.<hr/>Resumen En este artículo el autor ofrece un acercamiento a lo que fue su formación personal y académica durante la década de 1960 y cómo ellas sentaron las bases para sus contribuciones en el ámbito de la sociología. Señalando esos años como un momento en el que una tumultuosa conciencia social, fuertemente influida por la Nueva Izquierda, rompió con la racionalización estática de la modernidad, el autor analiza su radicalización en el marxismo durante su estancia en Harvard y su eventual distanciamiento del mismo. Asimismo, relata cómo la guerra de Vietnam y ciertos eventos específicos de la época moldearon a toda una generación, a través de apuntar hacia la posible existencia de órdenes sociales alternativos. <![CDATA[Los años sesenta en México: la gestación del movimiento social de 1968]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este artículo el autor plantea como hipótesis explicativa del movimiento social estudiantil de 1968 su condición modernizadora de la política a partir del cambio social y de la violencia que esta presión transformadora desencadenó en su contra, por parte de las coaliciones gobernantes, desde el inicio de las manifestaciones callejeras del 26 de julio hasta el 2 de octubre, fecha en la que el gobierno encabezado por el presidente Gustavo Díaz Ordaz ordenó la matanza de los estudiantes opositores a las instituciones del Estado, en la Plaza de las Tres Culturas, en Tlatelolco, en el centro de la Ciudad de México.<hr/>Abstract In this article the author puts forward as an explanatory hypothesis of the 1968 student social movement its political modernizing capacity as a result of social change and the violence that this transformative pressure unleashed against it, on the part of the governing coalitions, since the beginning of the street demonstrations from July 26 until October 2, when the government led by President Gustavo Díaz Ordaz ordered the killing of students opposed to state institutions, at the Plaza de las Tres Culturas, in Tlatelolco, in Mexico City’s downtown. <![CDATA[1968. La reconfiguración de las fronteras entre intelectuales y el poder en México]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300133&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El artículo aborda la manera en que 1968 fue un momento de definición dentro de la república de las letras, ya que se pueden identificar claramente dos formas de actuar frente a la trágica coyuntura. Por un lado, estuvieron aquellos escritores que sintieron la obligación de ejercer la crítica contra la autoritaria y violenta reacción del gobierno de Díaz Ordaz frente al movimiento estudiantil y, por el otro, personalidades de la literatura que, ya fuera por participar laboralmente en el gobierno o por compartir sus posiciones políticas e ideológicas, dieron su apoyo -activo o silencioso- al régimen. Finalmente, se refieren las consecuencias que dicha disputa tuvo en la reflexión sobre el papel de los intelectuales en la lucha por la democratización de nuestro país.<hr/>Abstract The article examines the way in which 1968 represented a moment of definition within the republic of letters, as two distinct ways of behaving can be clearly identified vis-à-vis the tragic events. On the one hand, there were those writers who felt obliged to criticize the authoritarian and violent reaction of the Díaz Ordaz’ administration against the student movement and, on the other, literature icons who supported the regime -actively or silently- as they had a post within the administration or shared its political and ideological position. Finally, the author refers to the impact this dispute had on the understanding of the role of intellectuals in the struggle for Mexico’s democratization. <![CDATA[Esos fueron los días. Cultura social, creatividad y libertad en el México de 1968]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300153&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En 1968 había una cultura social vivamente interesada en el desarrollo del arte y el pensamiento dentro y fuera de México. La desazón ante la desigualdad social, la irritación contra la rigidez del sistema político e incluso el rechazo al autoritarismo que se expresó en las calles entre julio y septiembre de aquel año axial fueron precedidos por la expresión de esas mismas emociones y convicciones en las salas de teatro y cinematográficas, en las galerías de exposiciones, en los libros de moda y, de cuando en cuando, en los medios de comunicación. A pesar de las restricciones oficiales, que llegaban a la franca censura, había una vida cultural intensa y la creación artística llegaba a tener cauces para desplegarse con libertad.<hr/>Abstract In 1968 there was a social culture vividly interested in the development of art and thought both inside and outside Mexico. The concern with social inequality, the irritation against the rigidity of the political system and even the rejection of the authoritarian regime that was voiced in the streets between July and September of that year, were preceded by the expression of those same emotions and convictions in theaters and cinemas, exhibition galleries, the best-known books and, from time to time, in the media. Despite the official restrictions, which reached blatant censorship, there was an intense cultural life and the artistic creation found appropriate channels to develop without restraint. <![CDATA[1968 en la memoria de América Latina y el mundo]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300177&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el trabajo se presenta un recuento de las situaciones y coyunturas políticas que durante el año trascendental de 1968 se manifestaron en el mundo y de manera particular en la región de América Latina y el Caribe. Se exponen las expresiones políticas que estuvieron interconectadas en torno a las protestas estudiantiles y juveniles que se dieron en aquellos momentos. De la misma manera, a cincuenta años de los sucesos, se destaca la relativa importancia y trascendencia del 68 que ha llegado hasta nuestros días.<hr/>Abstract This article presents an account of the political conditions and situations that took place throughout the world in 1968, particularly in the Latin American and Caribbean region. The author describes the political expressions interconnected with student and youth demonstrations that werw developing at that time. Also, fifty years after the 1968 events, their relative importance having transcended until today is highlighted. <![CDATA[Entre memoria y olvido: el 2 de octubre de 1968]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo es un recuento de diversos intentos institucionales y sociales por esclarecer lo acontecido y las razones que dieron lugar a la matanza del 2 de octubre de 1968. Se da cuenta del trabajo realizado por la Fiscalía Especial para Movimientos Sociales y Políticos del Pasado, así como, fundamentalmente, de los documentales El grito (Leobardo López Aretche, 1968), Díaz Ordaz y el 68 (Krauze, 1998) y Tlatelolco. Las claves de la masacre (Mendoza, 2003) como resguardo de la memoria de tan significativo acontecimiento.<hr/>Abstract This article is an account of various institutional and social attempts to clarify both the events and the reasons that led to the massacre of October 2, 1968. The work done by the Special Prosecutor’s Office for Social and Political Movements of the Past is reported, as well as, fundamentally, of the documentaries El grito (Leobardo López Aretche, 1968), Díaz Ordaz y el 68 (Krauze, 1998) and Tlatelolco. Las claves de la masacre (Mendoza, 2003, in the defense of the memory of such a significant event. <![CDATA[Tlatelolco, lugar de memoria y sitio de turismo. Miradas desde el 68]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300215&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Desde hace varias décadas, el movimiento estudiantil de 1968 se ha transformado en uno de los acontecimientos más importantes dentro de las memorias públicas en México. Recordado por lo ocurrido el 2 de octubre en Tlatelolco y simbolizado como uno de los principales momentos en la lucha por la democracia política, el 68 se ha anclado tanto en las memorias públicas como en lugares de memoria. Dentro de estos últimos, probablemente uno de los más relevantes es la Plaza de las Tres Culturas, en Tlatelolco, Ciudad de México. En este artículo se analiza su conformación y significados en tanto lugar de memoria, así como el lugar que ha ido ocupando en los circuitos nacionales e internacionales del turismo de trauma.<hr/>Abstract For several decades, the student movement of 1968 has become one of the most important events within public memories in Mexico. Remembered for what happened on October 2 in Tlatelolco and symbolized as a watershed in the struggle for political democracy, 1968 has been anchored in both public memories and realms of memory. Among the latter, probably one of the most relevant is the Plaza de las Tres Culturas, in Tlatelolco, Mexico City. In this article we analyze its conformation and meanings as a realm of memory, as well as the place it has been occupying in national and international trauma tourism circuits. <![CDATA[El movimiento estudiantil-popular de 1968 y la recomposición de las organizaciones políticas de izquierda]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300239&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se ofrece una interpretación comprensiva de la relación entre las principales organizaciones políticas de izquierda y el movimiento estudiantil-popular de 1968 en México como punto de inflexión. Primero, más allá de las visiones instrumentalistas, situamos las aportaciones que realizaron dichos organismos al movimiento y la participación empírica que tuvieron en él a fin de poder comprender su influencia directa. Segundo, de acuerdo con los resultados de su involucramiento, recuperamos los principales retos políticos que el movimiento planteó y la manera en que dichas organizaciones los abordaron en su práctica política subsecuente. Por eso descentramos la mirada de la guerrilla situándola en el conjunto de las expresiones de la izquierda. Establecemos así una línea de continuidad entre la izquierda anterior y posterior a 1968 bajo la tesis de que el fenómeno experimentado fue una recomposición y no propiamente una ruptura radical que diera nacimiento a la llamada nueva izquierda. Finalmente, pensamos que una reinterpretación del proceso en esta clave nos arroja pistas para la comprensión de la izquierda mexicana actual.<hr/>ABSTRACT This article sets forth a comprehensive understanding of the relationship between the main Left political organizations and the 1986 student-popular movement in México as a turning point. First, beyond instrumental views, we establish the contributions of those organizations to the movement and their empiric participation to understand their direct influence. Secondly, according to the impact of their involvement, we review the main political challenges posited by the movement and how those organizations confronted them in their ensuing political practice. We therefore turn away the view from the guerrilla, since it is viewed as part of the set of leftist political expressions. A line of continuity between the pre- and post-1968 left is drawn by assuming that the phenomenon implied a rearrangement rather than a radical rupture that gave birth to the so called new left. Finally, we consider that such a review of the process may yield some clues to understanding the current Mexican left. <![CDATA[Del 68 a hoy: la movilización política de las mujeres]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300265&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo indaga las coincidencias y diferencias entre la movilización de las mujeres en el movimiento estudiantil de 68 y la de las jóvenes activistas feministas de hoy. Para ello revisa los primeros textos sobre el movimiento estudiantil, en especial los escritos por los líderes, donde encuentra una ausencia de reflexiones sobre la participación de las mujeres. También recupera el trabajo de dos autoras que, inquietas por esa ausencia, investigaron las intervenciones de las mujeres, y registraron una variedad de acciones, incluso con actitudes feministas poco conocidas. Además, da cuenta del giro que algunos autores dieron posteriormente, al reconocer el papel de las mujeres. Por último, establece cierta correlación entre las preocupaciones que impulsan la actual forma de movilización de las jóvenes feministas en un contexto de múltiples violencias y la de las activistas del 68.<hr/>Abstract This article explores the coincidences and differences between the mobilization of women in the 1968 student movement and activism by today young feminists. It examines the early works on the movement, especially those written by the leaders, and finds a lack of discussion regarding women’s participation. Lamas recovers the works of two female authors who were concerned by this absence, and conducted some researches on women’s mobilization, finding a variety of actions, including some barely known feminist stances. The article reveals as well the reassessment made by some authors later on, as they acknowledged the role of women. Finally, the author finds a certain correlation between some of the demands of today’s young feminists vis-à-vis a violent social context and those of the female activists during the 1968 movement. <![CDATA[El espacio dominante y el legado post-68 en México y el mundo: militarización, seguritización y violencia]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300287&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este artículo reflexiona sobre la reconfiguración espacial derivada de los movimientos del 68 como estrategia de reafirmación del poder de clase que impulsó la consolidación del capitalismo tardío. Discutimos al espacio como dispositivo de dominación que produce formas de seguritización y militarización para imponer condiciones de producción y reproducción. Para analizar el legado post-68 es necesario considerar las formas autoritarias y represivas del orden dominante como método de contención de posibles actos disruptivos de la infrapolítica de los subalternos, es decir, considerar los excesos de democracia como condición, medio y expresión de la subordinación. Al aproximarnos a las condiciones espaciales del 68 mexicano, se señalan algunos de los procesos urbanos que orientan la producción de espacio dominante y permiten sintetizar la fractura y vaciamiento del tejido socioespacial mediante la seguritización y la militarización de la vida cotidiana. Finalizamos con un análisis de cómo los mecanismos de seguridad y las medidas militares derivados de los movimientos del 68 se han constituido como ejes estratégicos que soportan y dan viabilidad a formas de dominación del espacio mundial. Se trata, así, de una reflexión que coloca a la espacialidad social como mediación política fundamental y, por tanto, también como clave epistemológica.<hr/>Abstract This article reflects on the spatial reconfiguration resulting from the 1968’s movements as a strategy for the reaffirmation of class power that prompted the consolidation of late capitalism. We discuss space as a domination device that developed forms of securitization and militarization to impose conditions of production and reproduction. To analyze the post-68 legacy we must consider the authoritarian and repressive methods adopted by the ruling order to contain potential disruptive acts of the subalterns’ infrapolitics, that is, to consider the excesses of democracy are a condition, means and expression of subordination. From our approach to the spatial conditions of 1968 in Mexico, we point out some of the urban processes that guided the production of dominant space and that allow synthesizing the fracture and emptying of the socio-spatial fabric through securitization and militarization of the everyday life. We conclude with an analysis of how the security mechanisms and military measures that resulted from the 68’s movements constituted strategic axes that support and give viability to forms of domination of the world space. It is therefore a discussion that places social spatiality as fundamental political mediation and, therefore, as an epistemological key. <![CDATA[México 1968-2018: La condición de la libertad es luchar por ella]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300315&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Busco comprender el movimiento de 1968 en México desde la perspectiva de sus reivindicaciones democrático-liberales. Explico las causas profundas -las contradicciones sistémicas y el peso del pasado- que propiciaron los errores coyunturales que desembocaron en la matanza de Tlatelolco. Doy cuenta de los esfuerzos de preservación del sistema hegemónico priista, la respuesta neoliberal y la difícil transición a la democracia. Reflexiono sobre el ciclo inaugurado con el triunfo de López Obrador, sus riesgos y posibilidades, bajo una visión que insiste en construir ciudadanía e instituciones republicanas como requisitos para consolidar la democracia actual y hacer justicia al proyecto democrático-liberal de los jóvenes del 68.<hr/>Abstract I seek to understand the 1968 Mexican movement from the perspective of its liberal-democratic demands. I explain the deep causes -the systemic contradictions and the weight of the past- that favored the short-term errors which in turn led to the Tlatelolco massacre. I offer an account of the efforts to preserve the PRI hegemonic system, the neoliberal reaction, and the hard transition to democracy. I reflect on the new period inaugurated by the triumph of López Obrador, its risks and possibilities, under a vision that insists on building citizenship and republican institutions as the only means to strengthen Mexican democracy and to do justice to the liberal-democratic project of the 1968 youth. <![CDATA[El movimiento devorado por ideologías militantes. Debate entre Daniel Cohn-Bendit y Alain Geismar]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300343&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Busco comprender el movimiento de 1968 en México desde la perspectiva de sus reivindicaciones democrático-liberales. Explico las causas profundas -las contradicciones sistémicas y el peso del pasado- que propiciaron los errores coyunturales que desembocaron en la matanza de Tlatelolco. Doy cuenta de los esfuerzos de preservación del sistema hegemónico priista, la respuesta neoliberal y la difícil transición a la democracia. Reflexiono sobre el ciclo inaugurado con el triunfo de López Obrador, sus riesgos y posibilidades, bajo una visión que insiste en construir ciudadanía e instituciones republicanas como requisitos para consolidar la democracia actual y hacer justicia al proyecto democrático-liberal de los jóvenes del 68.<hr/>Abstract I seek to understand the 1968 Mexican movement from the perspective of its liberal-democratic demands. I explain the deep causes -the systemic contradictions and the weight of the past- that favored the short-term errors which in turn led to the Tlatelolco massacre. I offer an account of the efforts to preserve the PRI hegemonic system, the neoliberal reaction, and the hard transition to democracy. I reflect on the new period inaugurated by the triumph of López Obrador, its risks and possibilities, under a vision that insists on building citizenship and republican institutions as the only means to strengthen Mexican democracy and to do justice to the liberal-democratic project of the 1968 youth. <![CDATA[1968, detrás de la Cortina de Hierro. Del marzo de Varsovia al mayo de París]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300359&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En 1968, las revueltas estudiantiles en el Este y el Oeste estallan en condiciones muy distintas y plantean reivindicaciones diversas. Pero su simultaneidad revela algo en común. En efecto, esas protestas tienen sus raíces en la crisis de las hegemonías estadounidense y soviética y señalan cambios profundos en la jerarquía de valores. El autor busca el denominador cultural común entre el Marzo 68 polaco y el Mayo 68 francés.<hr/>Abstract In 1968, the student revolts in the East and the West broke out in very different conditions and made different demands. However, their simultaneity did reveal something in common. These revolts had their roots deep in the crisis of the American and Soviet hegemonies and highlighted profound changes in the hierarchy of values. The author here seeks the cultural common denominator between March 68 in Poland and May 68 in France. <![CDATA[Testimonio gráfico de los Cuadernos de la cárcel]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300365&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En 1968, las revueltas estudiantiles en el Este y el Oeste estallan en condiciones muy distintas y plantean reivindicaciones diversas. Pero su simultaneidad revela algo en común. En efecto, esas protestas tienen sus raíces en la crisis de las hegemonías estadounidense y soviética y señalan cambios profundos en la jerarquía de valores. El autor busca el denominador cultural común entre el Marzo 68 polaco y el Mayo 68 francés.<hr/>Abstract In 1968, the student revolts in the East and the West broke out in very different conditions and made different demands. However, their simultaneity did reveal something in common. These revolts had their roots deep in the crisis of the American and Soviet hegemonies and highlighted profound changes in the hierarchy of values. The author here seeks the cultural common denominator between March 68 in Poland and May 68 in France. <![CDATA[Evocaciones desde el ojo del huracán]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300377&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[1968-2018: De la esquizofrenia del poder al equilibrio de los poderes]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300395&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[1968, del activismo estudiantil a la visión de la cultura]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300403&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[El 68, tiempo de distintos despertares]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300413&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[Medio siglo de movimientos estudiantiles. El impacto de 1968]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300419&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[A cincuenta años de 1968: una lectura a contrapelo]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300425&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion. <![CDATA[Ruina sobre ruina]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182018000300431&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente ensayo es una narración parcial del movimiento estudiantil de 1968, desde el 23 de julio hasta el 2 de octubre, considerada como la primera etapa de la lucha. En el texto se entretejen la descripción de los hechos y documentos del periodo, así como memorias de perspectiva subjetiva del narrador, por considerar el hecho peculiar de que un detalle tan pequeño como un conflicto entre los estudiantes de una escuela preparatoria y una vocacional haya evolucionado tan rápidamente a un movimiento que conmocionó a la sociedad mexicana, por la valentía y la convicción de justicia y transformación necesarias que impulsaron a los muchachos, y la brutal violencia con la que el gobierno de México canceló el levantamiento.<hr/>Abstract This paper is a partial account, from July 24 to October the 2nd, of the 1968 Mexican student movement. This period is considered the first stage of the struggle. This writing interweaves factual description with documents from the period and subjective memories from the narrator’s point of view, derived from the consideration that a peculiar, insignificant fact such as a conflict between students of a high school and a vocational college, quickly evolved into a movement that stunned Mexican society, due to the necessary courage and conviction of justice and transformation shown by the young men and women, and the brutal violence used by the government to crush the rebellion.