Scielo RSS <![CDATA[Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-127620140001&lang= vol. 36 num. 104 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100001&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[<b>Oniric Landscapes</b>: <b>the Search for Poliphilo in the Gardens of the Renaissance</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100002&lng=&nrm=iso&tlng= Este escrito propone dilucidar la belleza de la Hypnerotomachia Poliphili por medio del análisis de sus diferentes ediciones y traducciones a lo largo de la historia. Asimismo, ahonda en sus representaciones en jardines del Renacimiento italiano, como el Sacro Bosco de Bomarzo. Finalmente, espera develar su innegable belleza gracias a la lectura de algunos textos fundamentales para comprender la filosofía hermética.<hr/>This writer sets out to elucidate the delights of the Hypnerotomachia Poliphili by an analysis of different editions and translations throughout the centuries. The article also explores images inspired by this book in gardens of the Italian Renaissance, such as the Sacro Bosco at Bomarzo. Finally, readings of some texts of fundamental importance for understanding hermetic philosophy help to reveal the book's undeniable beauty. <![CDATA[<b>Cacaxtla Figural Ceramics</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100003&lng=&nrm=iso&tlng= This paper examines the figural ceramics of Cacaxtla, Tlaxcala, Mexico, particularly the group of architectural decorations known as the "Once Señores de Cacaxtla," found in 1998, and a pair of figural urns discovered during excavations of the acropolis. These objects offer valuable counterpoints to the evidence offered by the murals of the site. In particular, we argue that unlike the murals, the Once Señores demonstrate a deep stylistic and iconographic engagement with the art of Teotihuacan, suggesting considerable time depth for the site of Cacaxtla and a long-standing tradition of using art to negotiate challenging political circumstances.<hr/>Este trabajo examina la cerámica figurativa de Cacaxtla, Tlaxcala, México, particularmente el grupo de decoración artística conocido como los "Once Señores de Cacaxtla", descubierto en 1998, y un par de urnas figurativas encontradas durante las excavaciones de la Acrópolis. Estos objetos ofrecen un valioso contrapunto a la evidencia ofrecida por los murales del sitio. En particular, argumentamos que a diferencia de los murales, los Once Señores revelan una profunda interacción estilística e iconográfica con el arte de Teotihuacan, lo cual sugiere que el sitio de Cacaxtla tiene una antigüedad considerable y que había una larga tradición del uso del arte como medio de negociación en circunstancias políticas desafiantes. <![CDATA[<b>Vestiges of History</b>: <b>the Family Archive in Contemporary Documentary and Experimental Film</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100004&lng=&nrm=iso&tlng= En años recientes tanto los archivos fílmicos como los realizadores del cine documental y experimental han mostrado un creciente interés en preservar, coleccionar y reemplear el cine casero y amateur analógico para dar pie a nuevas maneras de narrar y de pensar el pasado: parte de una tendencia más amplia de interrogar la historia desde lo subjetivo y lo corpóreo. En México, realizadores como Natalia Almada, Gregorio Rocha y Bruno Varela, así como el proyecto Archivo Memoria de la Cineteca Nacional, articulan diversas propuestas en torno a este tipo de producción fílmica, y debaten su estatuto como registro histórico de un pasado tangible, como objeto de seducción, como memoria fragmentada, prostética o mecánica, y como artefacto ritual. Estos distintos usos del metraje no profesional proponen diversas maneras de intervenir en la esfera pública contemporánea.<hr/>In recent years both film archives and documentary and experimental filmmakers have shown a growing interest in preserving, collecting and re-using home and amateur analogue film in search of new ways of narrating and thinking about the past. This forms part of a broader tendency to interrogate history from the subjective and the corporeal. In Mexico, filmmakers such as Natalia Almada, Gregorio Rocha and Bruno Varela, along with the Archivo Memoria project at the Cineteca Nacional, propose various ways of working with such filmic registers, discussing their status as a historial record of a tangible past, as a seductive object, as fragmented, prosthetic or mechanical memory, and as a ritual artefact. These different uses of non-professional footage propose various ways of intervening in the contemporary public sphere. <![CDATA[<b>Lost Identities</b>: <b>Miss Mexico 1928</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100005&lng=&nrm=iso&tlng= El caso de María Teresa de Landa fue un evento muy comentado en su época. En 1928 fue Miss México, concursante internacional que puso en alto el nombre de nuestro país en Gálveston, Texas, su belleza, su capacidad y su tenacidad le valieron el título. Un año después estaba presa por el delito de "uxoricidio", es decir, por haber matado a su bígamo esposo, el general Moisés Vidal. El evento tiene tintes importantes para la historia no sólo por las implicaciones sociales de ambos eventos, sino porque es una muestra clara de la sociedad posrevolucionaria, los encuentros entre la parte civil y la militar, las disonancias sociales, culturales, pero también muestra de qué manera se manejaba el sistema legal, en tal medida que ninguna de las "uxoricidas" fue condenada a la cárcel en los años veinte del siglo pasado. "Vengadoras del destino femenino" lo llama Aurelio de los Reyes y en ello vemos una historia de las mentalidades, una historia social, una cultural, pero también una historia de género que está en construcción y rescate en sus más minúsculas formas. Este texto pretende mostrar sólo una parte de las facetas de todo este mundo que se mostraba crudo, duro y sutilmente agresivo.<hr/>The case of María Teresa de Landa was an event arousing considerable attention in its time. In 1928 she was the first "Miss Mexico" and, for the greater glory of her country, was competing for the World beauty title in Galveston, Texas. Her beauty, intelligence and tenacity had won her the Mexican title. A year later, however, she was arrested for the crime of murder, having shot her bigamous husband general Moisés Vidal. The story has important implications for history, not only for the social implications of both circumstances, but also as something that throws into vivid relief the situation of post-revolutionary society, the encounters between the military and civil sectors, social and cultural dissonances. It is also illustrative of the way in which the legal system operated, in the sense that no woman accused of murdering her husband was condemned to imprisonment during the 1920s. "Avengers of female destiny" was a phrase applied by Aurelio de los Reyes, suggesting a history of mentalities, a social and cultural history, but also a history of gender in the process of construction and salvage in its most intimate details. This text addresses only a part of the many facets of that world that revealed itself as crude, hard and subtly aggressive. <![CDATA[<b>Politics of representation/Politics of inclusion</b>: <b>Revival of the debate on the nature of Latin-American art during the first phase of globalization (1980-1990)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100006&lng=&nrm=iso&tlng= Este artículo analiza la reactualización del debate de lo latinoamericano en el arte a través de la discusión generada por las grandes exposiciones panorámicas sobre el arte de la región montadas a finales de los años ochenta e inicios de los noventa a ambos lados del Atlántico. El examen del triple frente desde el cual se articularon los cuestionamientos contra este conjunto de exhibiciones -los grupos minoritarios activos al interior de los "centros", los teóricos operando desde los márgenes del sistema artístico y económico, y un grupo de exposiciones elaboradas desde el "norte" que introdujeron una autocrítica sobre las políticas de representación articuladas por sus contemporáneos- permite analizar las formas variadas de pensar "América Latina" y su arte que estas intervenciones articularon, así como las diversas estrategias que ensayaron para renegociar la representación e inclusión de las artes del "sur" en el incipiente escenario global.<hr/>This article analyzes the reactivation of the debate on "Latin-Americanness" in art through controversies generated by the great panoramic exhibitions devoted to the art of the region mounted in the late 1980s and early 1990s on both sides of the Atlantic. It examines the triple front from which the questioning of this series of exhibitions was articulated: minority groups active within the "centers"; theorists operating from the margins of the artistic and economic system; and a group of exhibitions organized from within the "North" that represented criticism of the prevailing representations of Latin American art. These interventions articulated various ways of conceiving "Latin America" and its art, which are analyzed here along with the diverse strategies attempted for renegotiating the representation of the arts of the "South" and their inclusion in the incipient global scenario. <![CDATA[<b>Some reflections on the Mexico City Mint Building and Luis Díez Navarro</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100007&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo examina la producción del ingeniero militar español Luis Díez Navarro (Málaga, 1699 -Guatemala, 1780), como ejemplo de migración artística de un género complejo en el siglo XVIII como la dupla arquitectura/ingeniería militar de España al virreinato de Nueva España y la Capitanía General de Guatemala. La ingeniería trajo consigo una nueva manera de entender y expresar el imaginario de poder metropolitano en los reinos hispánicos. Tanto en fortificaciones (Veracruz), como en edificios administrativos (Casa de Moneda, México), Díez Navarro le dio un nuevo sentido a la universalidad de la arquitectura barroca. Sin embargo, sus trabajos en la planeación de la nueva capital de Guatemala, tras los sismos que destruyeron Santiago de los Caballeros en 1773, fueron los que le asegurarían un papel fundamental en la discusión entre globalización e identidad.<hr/>This work examines the production of the Spanish military engineer Luis Díez Navarro (Málaga, 1699-Guatemala, 1780), as an example of eighteenth-century artistic migration. From Spain, Navarro brought to the Viceroyalty of New Spain and the Capitanía General of Guatemala a complex genre: the duo formed by the fusion of military engineering and architecture. This entailed a new way of understanding and expressing the imaginary of metropolitan power in the Hispanic realms. Both in fortifications (Veracruz), and in administrative buildings (the Casa de Moneda, or mint, in Mexico City), Díez Navarro gave a new sense to the universality of Baroque architecture. It was, however, his work in the planning of the new capital of Guatemala, after a series of earthquakes had destroyed Santiago de los Caballeros in 1773, that ensured him a fundamental role in the dialectics of globalization and local identity. <![CDATA[<b>El joven Ribera</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762014000100008&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo examina la producción del ingeniero militar español Luis Díez Navarro (Málaga, 1699 -Guatemala, 1780), como ejemplo de migración artística de un género complejo en el siglo XVIII como la dupla arquitectura/ingeniería militar de España al virreinato de Nueva España y la Capitanía General de Guatemala. La ingeniería trajo consigo una nueva manera de entender y expresar el imaginario de poder metropolitano en los reinos hispánicos. Tanto en fortificaciones (Veracruz), como en edificios administrativos (Casa de Moneda, México), Díez Navarro le dio un nuevo sentido a la universalidad de la arquitectura barroca. Sin embargo, sus trabajos en la planeación de la nueva capital de Guatemala, tras los sismos que destruyeron Santiago de los Caballeros en 1773, fueron los que le asegurarían un papel fundamental en la discusión entre globalización e identidad.<hr/>This work examines the production of the Spanish military engineer Luis Díez Navarro (Málaga, 1699-Guatemala, 1780), as an example of eighteenth-century artistic migration. From Spain, Navarro brought to the Viceroyalty of New Spain and the Capitanía General of Guatemala a complex genre: the duo formed by the fusion of military engineering and architecture. This entailed a new way of understanding and expressing the imaginary of metropolitan power in the Hispanic realms. Both in fortifications (Veracruz), and in administrative buildings (the Casa de Moneda, or mint, in Mexico City), Díez Navarro gave a new sense to the universality of Baroque architecture. It was, however, his work in the planning of the new capital of Guatemala, after a series of earthquakes had destroyed Santiago de los Caballeros in 1773, that ensured him a fundamental role in the dialectics of globalization and local identity.