Scielo RSS <![CDATA[Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-127620110001&lang= vol. 33 num. 98 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[<b>From Teotihuacan to Chaco Canyon</b>: <b>New Perspective on Relations Between Mesoamerica and the Southwestern United States</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100001&lng=&nrm=iso&tlng= Los estudios relativos a las relaciones entre el suroeste de los Estados Unidos y Mesoamérica suelen prestar poca atención a los grupos que poblaron la Mesoamérica septentrional y que intervinieron directamente en estas relaciones. Trabajos recientes en la Sierra Madre Occidental y en Michoacán permiten dilucidar algunos de los procesos que marcaron la historia de lo que puede llamarse el antiguo Camino de Tierra Adentro. En particular, llevan a reconocer la importancia de Teotihuacan en esta historia norteña, no como metrópoli en expansión, como se había propuesto hasta ahora, sino en el cuadro de la diáspora de su población, a raíz de su destrucción violenta. Estos avances hacen posible un diálogo fructífero con los esfuerzos actuales de estudiosos hopis para confrontar los aportes de la arqueología con su tradición oral que reporta las migraciones de varios de sus clanes desde un lugar de origen llamado Palatkwapi, que podría ser Teotihuacan.<hr/>Studies of relations between the southwestern United States and Mesoamerica tend to pay little attention to the groups that populated northern Mesoamerica and played a direct part in those relations. Recent work in the Sierra Madre Occidental and Michoacán allows us to elucidate some of the processes involved in the history of what might be called the ancient Camino Real de Tierra Adentro. In particular, they lead us to recognize the importance of Teotihuacan in the history of the north, not as a metropolis in expansion, as had previously been proposed, but in the framework of the diaspora of its population resulting from its violent destruction. These advances facilitate a fruitful dialogue with the present efforts of Hopi scholars to confront the contributions of archeology with their own oral tradition telling of the migration of several of their clans from a place of origin called Palatkwapi, which might be identical with Teotihuacan. <![CDATA[<b>The Catholic Missions in Japan (1549-1639)</b>: <b>Analysis of the Historiographic Sources and Tendencies</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100002&lng=&nrm=iso&tlng= Este trabajo presenta las fuentes occidentales y japonesas sobre las misiones católicas de Japón (1549-1639), así como el estado de las investigaciones de la historia y el arte llamado kirishitan o namban que se dio en aquella tierra a consecuencia de la política expansionista de la Iglesia católica y de las monarquías ibéricas. Hasta ahora, en el ámbito académico mexicano se ha dado a conocer muy poco acerca de la evangelización de Japón, debido a la inaccesibilidad de fuentes y bibliografía japonesas. Pese a que en dicha época se dio una gran conexión entre Japón y la Nueva España, la barrera lingüística y la falta de acervo bibliográfico-documental sobre las misiones de Japón en México han impedido ahondar en el tema y actualizar el conocimiento. Este ensayo pretende cubrir esta laguna de investigación.<hr/>This article presents both Western and Japanese sources on the Catholic missions in Japan (1549-1639) and outlines the state of play in research into the history of the art known as kirishitan or namban which appeared in that country as a consequence of the expansionist policy of the Catholic Church and the Iberian monarchies. The inaccessibility of Japanese sources and bibliography has meant that little so far has been known in Mexican academic circles about the evangelization of Japan. Although at that time an important connection existed between Japan and New Spain, the language barrier and the lack of bibliographical-documentary resources in Mexico on the Japanese missions have prevented further research into the subject and the updating of knowledge. This essay aims to help close this lacuna in research. <![CDATA[<b>Flooding in the South of the Mexico Basin Through the Cartographic Image (1866-1869)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100003&lng=&nrm=iso&tlng= La relación de la ciudad de México y el sistema lacustre de la cuenca fue un maridaje que tuvo los momentos más tensos en las recurrentes inundaciones sobre el territorio habitado y de las que se tienen noticias detalladas a partir del virreinato y hasta entrado el siglo XX. En este ensayo se analiza un documento cartográfico que es constancia de una de esas situaciones. Al estudiar un plano de la inundación del sur del valle de México, se identifica el contexto social, político y sobre todo profesional en que se produce y se compara con sus similares para trazar las premisas de la imagen cartográfica de la inundación y, de modo general, de los mapas en el México decimonónico.<hr/>Mexico City's association with the lacustrine system of the basin upon which it was established was a relationship that entered its tensest moments in the periodic flooding of the inhabited territory, of which detailed reports exist from the beginning of the Viceroyalty until the twentieth century. This essay analyzes a cartographic document that details one such occurrence. By studying a plan showing the extent of inundation in the south of the Valley of Mexico, the social, political, and above all the professional context in which it took place is identified, and it is compared with other similar documents so as to trace the premises of the cartographic image of the inundation and generally of maps in nineteenth-century Mexico. <![CDATA[<b>Ptolemy and Copernicus in the New World</b>: <b>Juan O'Gorman and the South Wall of the UNAM's Central Library</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100004&lng=&nrm=iso&tlng= El tema del debate astronómico entre las teorías de Tolomeo y Copérnico y su resignificación en la pintura mexicana moderna es el tema general de este ensayo. Entre los pintores que se ocuparon a mediados del siglo XX de representar la oposición entre geo y heliocentrismo se encuentran Antonio Ruiz y Juan O'Gorman: mientras el pequeño mural con este tema, realizado por el primero, obedeció a una encomienda particular y se resolvió por medio de las convenciones que rigieron los mapas cosmográficos europeos de los siglos XVII y XVIII; el de O'Gorman, que domina el muro sur de la Biblioteca Central de Ciudad Universitaria, está inserto en un programa icnográfico complejo dedicado al encuentro o choque de culturas y valores que caracterizaron el periodo de la colonia. Parte importante de la argumentación de este trabajo se refiere a la intención del arquitecto y pintor de hacer una decoración mexicanista que pusiera en tensión los antiguos libros prehispánicos o códices con las funciones prácticas e intelectuales de una biblioteca moderna.<hr/>The astronomical debate between the theories of Ptolemy and Copernicus and its re-signification in Modern Mexican painting forms the general subject matter of this essay. Mid twentieth-century painters who set about representing the opposition between geo- and helio-centrism included Antonio Ruiz and Juan O'Gorman: while the former's small mural on this subject was the fruit of a private commission and took inspiration from conventions governing European cosmographic maps in the seventeenth and eighteenth centuries; O'Gorman's, on the other hand, which dominates the south wall of the UNAM's Central Library at Ciudad Universitaria, forms part of a complex iconographic program devoted to the meeting (or collision) of cultures and values that marked the colonial period. An important part of the argument of this article concerns the architect and painter's aim to achieve a Mexicanist decoration setting in tension ancient prehispanic books or codices with the practical and intellectual functions of a modern library. <![CDATA[<b>Anthropology as Science, Anthropology as Politics</b>: <b>The Lessons of Franz Boas in Wolfgang Paalen's Amerindian Number of DYN</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100005&lng=&nrm=iso&tlng= This article reviews the influence of the German anthropologist Franz Boas on the art and literature of Wolfgang Paalen, who edited the journal Dyn between 1942 and 1945. The publication featured a double issue (numbers 4-5) devoted to Amerindian art, to which various Mexican anthropologists, including Alfonso Caso and Miguel Covarrubias, contributed with their scientific findings. This essay also highlights the influence of Boas's ideas in these contributions. The idea of diffusionism is of particular importance, since it provides an explanation for similarities in the production of different cultures at considerable distances apart. Although Boas was always cautious about diffusionism, Paalen and the other contributors to Dyn (particularly Covarrubias) took a more radical approach. This was a strategy with clear political implications: radical diffusionism contradicted racist anthropological theories that were being used at the time to justify atrocities against basic human rights under the fascist dictatorial regimes in Europe.<hr/>En este artículo se revisa la influencia que tuvo el antropólogo alemán Franz Boas en el arte y la literatura de Wolfgang Paalen, quien editó la revista DYN entre 1942 y 1945. Esta publicación presentó un número doble (4 y 5) dedicado al arte amerindio, en el cual diversos antropólogos mexicanos, como Alfonso Caso y Miguel Covarrubias, contribuyeron con sus descubrimientos científicos. En este artículo también se destaca la presencia de las ideas de Boas en estas contribuciones. La idea del difusionismo es de particular importancia, ya que permitió demostrar las similitudes en la producción de diferentes culturas separadas por una distancia considerable. Aunque Boas fue siempre cauteloso con respecto al difusionismo, Paalen y los otros colaboradores de Dyn, especialmente Covarrubias, tuvieron un enfoque radical. Esta estrategia tenía una clara implicación política: el difusionismo radical contradecía las teorías antropológicas racistas que, en esa época, justificaban las atrocidades contra los derechos humanos básicos bajo los regímenes dictatoriales fascistas en Europa. <![CDATA[<b>Torre Latinoamericana</b>: <b>50 years. Restoration of a Witness</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100006&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>The Classicism of the Nara period (8th century) in Japan</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100007&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Noticias acerca de pinturas y pintores de enconchados en Oaxaca</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100008&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>La revitalización necesaria del Monumento a la Revolución</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100009&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Helen Escobedo (1934-2010)</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100010&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Pintores y doradores en Sevilla</b>: <b>1650-1699</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100011&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Trajes y vistas de México en la mirada de Theubet de Beauchamp</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100012&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Morada de virtudes</b>: <b>Historia y significados de la capilla de la Purísima de la catedral de Guadalajara</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100013&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object. <![CDATA[<b>Augusto H. Álvarez</b>: <b>Arquitecto de la modernidad</b>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-12762011000100014&lng=&nrm=iso&tlng= En este artículo se toma la metodología de la biografía cultural propuesta por Arjun Appadurai para bosquejar el proceso de singularización de la Torre Latinoamericana, que parte de ser un edificio comercial construido en 1956 hasta llegar a las prácticas desencadenadas después de ser declarada Patrimonio Monumental de México en 1997. El objetivo es mostrar que la remodelación iniciada en 2002 opera como un proyecto de restauración física e histórica del rascacielos, donde se construye un discurso cultural conformado por episodios de la historia de la ciudad, del edificio y significantes propios del nacionalismo en México, que contribuye a generar y difundir en el imaginario urbano la noción de la Torre Latinoamericana como patrimonio, en calidad de objeto testigo.<hr/>This article takes up the methodology of cultural biography proposed by Arjun Appadurai to sketch the process of singularization of the Torre Latinoamericana in Mexico City, which was conceived initially as a commercial building constructed in 1956, until in 1997 it was declared part of Mexico's Monumental Patrimony, which implied a consequent new set of practices. The paper aims to show how the work of renovation and remodeling which began in 2002 operates as a project of physical and historical restoration of the skyscraper in which a cultural discourse is constructed around-built up by episodes in the history of the city, the building and significants belonging to proper to the nationalist movement in Mexico-which contribute to generating and disseminating in the urban imaginary the notion of the Torre Latinoamericana as patrimony, in the form of a witness object.