Scielo RSS <![CDATA[Foro internacional]]> http://www.scielo.org.mx/rss.php?pid=0185-013X20190003&lang=es vol. 59 num. 3-4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.mx/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.mx <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300567&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[México, el derrumbe de un régimen y la política exterior]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300579&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En el presente ensayo se analizan los rasgos sobresalientes del periodo 2012-2018, en que las instituciones políticas entraron en crisis y el país enfrentó retos inéditos en la relación con Estados Unidos. Examina las condiciones en que se llevó a cabo la política exterior de México, tanto internas como externas, y su incidencia en las decisiones políticas. Como resultado de ello se divide el sexenio en tres partes derivadas de los hechos sustantivos que lo marcaron, para referirse en la parte final a la actividad del presidente electo en los meses previos a la toma de posesión.<hr/>Abstract: This article analyzes the salient features of the 2012-2018 administration, during which political institutions entered crisis and the country faced unprecedented challenges in its relationship with the United States. It examines the conditions under which Mexico’s foreign policy, both internal and external, was implemented, and its impact on political decisions. As a result, it divides the administration into three parts on the basis of the major events that defined it, before describing in the final section the activity of the president-elect in the months prior to taking office.<hr/>Résumé: Ce texte analyse les traits saillants de la période 2012-2018, durant laquelle les institutions politiques du Mexique sont entrées en crise, juste au moment où le pays devait faire face à des défis jamais vus dans ses rapports avec les États-Unis. On décrit les conditions, internes et internationales, dans lesquelles s’est déroulée la politique étrangère mexicaine, ainsi que leur influence sur les décisions qui ont été prises. Dans ce but, on distingue trois étapes le long du gouvernement en question, suivant les faits essentiels qui ont marqué chacune d’elles. La dernière partie de l’article fait allusion aussi aux activités du successeur de Peña Nieto -le président élu, López Obrador- durant les mois qui ont précédé son accès au pouvoir. <![CDATA[Los recursos y las capacidades de la política exterior de México (2012-2018)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300609&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo analiza los recursos y las capacidades de la política exterior de México durante la administración del presidente Enrique Peña Nieto (2012-2018), en particular, el presupuesto aprobado y ejercido por la Secretaría de Relaciones Exteriores, SRE, así como su tasa de crecimiento anual y los recursos destinados a temas estratégicos. También estudia los poderes de coordinación de la SRE y la dispersión de la acción internacional de México. Asimismo, analiza la evolución del personal diplomático y del Servicio Exterior Mexicano y, finalmente, examina las capacidades de política exterior en dos áreas fundamentales: la atención consular y los recursos dedicados a la cooperación internacional, la promoción comercial, cultural y de imagen. El artículo concluye que hubo una importante desinversión de recursos y capacidades en política exterior durante esta administración: el presupuesto se redujo 13% en términos reales en dólares y bajó como porcentaje del presupuesto federal total; la coordinación de la acción internacional de otras secretarías y entidades públicas por parte de la cancillería fue muy limitada; la presencia de México en el mundo se mantuvo relativamente constante y no refleja la importancia del país a nivel global; hubo una significativa disminución del personal administrativo en la cancillería; los recursos consulares fueron limitados y, en gran medida, provistos de modo excepcional por otras secretarías; finalmente, la cooperación internacional, la promoción y la diplomacia pública contaron con magros recursos para su ejecución en la segunda mitad del gobierno.<hr/>Abstract: This article analyzes the resources and capabilities of Mexico’s foreign policy during the administration of President Enrique Peña Nieto (2012-2018), in particular, the budget approved and exercised by the Ministry of Foreign Affairs (SRE), and its annual growth rate and the resources allocated to strategic issues. It also studies the powers of coordination of the SRE and the distribution of Mexico’s actions on the international stage as well as the evolution of diplomatic personnel and of the Mexican Foreign Service and, finally, examines foreign policy capabilities in two fundamental areas: consular assistance and resources devoted to international cooperation, and commercial, cultural and image promotion. The article concludes that there was a significant disinvestment of foreign policy resources and capacities during this administration: the budget fell by 13% in real dollar terms and decreased as a percentage of the total federal budget; coordination with the international actions of other ministries and public entities by the foreign ministry was very limited; Mexico’s presence in the world remained relatively unchanged and failed to reflect the importance of the country at the global level; there was a significant decrease in administrative personnel in the foreign ministry; consular resources were limited and, to a large extent, provided exceptionally by other ministries; finally, international cooperation, promotion and public diplomacy were only provided with limited resources for implementation in the second half of the government.<hr/>Résumé: L’article analyse les ressources et les capacités de la politique étrangère du Mexique sous la présidence d’Enrique Peña Nieto, en particulier en ce qui concerne le budget approuvé et le budget réellement dépensé par le Ministère des Relations extérieures (SRE): on cite les taux de croissance annuelle, surtout pour ce qui est des ressources destinées à des objectifs stratégiques. D’autres sujets abordés sont le travail de coordination du SRE, la dispersion des activités internationales du Mexique, et l’évolution du personnel diplomatique et du Service extérieur mexicain. On parle aussi des capacités de la politique étrangère dans deux domaines fondamentaux. Le premier est celui des services consulaires, tandis que le second correspond aux efforts pour la coopération internationale, ainsi que pour la promotion du commerce, de la culture et de l’image du pays. L’article signale un déclin important des moyens et des capacités de la politique étrangère sous le gouvernement en question: le budget a souffert d’une réduction de 13% en termes réels (c’est à dire en dollars), et sa part dans les dépenses totales du gouvernement fédéral a baissé de même. Le rôle du SRE en tant que coordinateur des activités internationales d’autres ministères et organismes publics s’est affaibli. La présence du Mexique sur la scène internationale, quoique constante, n’a guère correspondu à l’importance du pays. Le personnel administratif du SRE a diminué sensiblement. Les ressources destinées aux consulats, fort restreintes, maintes fois ont été procurées à titre exceptionnel par d’autres ministères. La coopération internationale, les travaux de promotion et la diplomatie publique n’ont disposé que d’une recette limitée, surtout dans la seconde moitié de la période présidentielle qui nous occupe. <![CDATA[México: ¿actor con responsabilidad multilateral?]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300643&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo analiza la participación del gobierno mexicano en distintas iniciativas en la ONU y la OEA. Después de un breve resumen sobre las características más destacadas del multilateralismo, el trabajo examina la actividad de México en la ONU en varios temas para influir en la gobernanza mundial en congruencia con el objetivo de hacer de México un actor con responsabilidad global. Posteriormente, aborda la política de México respecto del Grupo de Investigadores Expertos Independientes en el país y el caso de Venezuela en la OEA. Demuestra cómo la defensa de valores como la democracia y los derechos humanos inciden directamente en el escenario interno, provocando críticas a la política exterior e interior del gobierno mexicano.<hr/>Abstract: The article analyzes the participation of the Mexican government in different initiatives in the UN and the OAS. After a brief summary of the most salient features of multilateralism, the paper examines Mexico’s activity at the UN on a number issues that influence global governance, consistent with the goal of making Mexico an actor with global responsibility. Subsequently, it addresses Mexico’s policy regarding the Group of Independent Expert Investigators in the country, and the case of Venezuela, at the OAS. It demonstrates how the defense of values such as democracy and human rights directly affect the internal scenario, provoking criticism of the foreign and domestic policy of the Mexican government.<hr/>Résumé: L’article analyse la participation du gouvernement de Peña Nieto à certaines initiatives de l’ONU et de l’OEA. Il esquisse d’abord les traits essentiels du multilatéralisme, puis il examine les activités qu’a menées le Mexique au sein de l’ONU dans l’espoir d’influencer la gouvernance mondiale, en accord avec son objectif de devenir un acteur aux responsabilités internationales. L’article traite ensuite de la politique du Mexique envers le Groupe interdisciplinaire d’experts indépendants dans son propre territoire, ainsi que de l’attitude mexicaine à l’OEA face au Venezuela. L’action en faveur de la démocratie et des droits de l’homme semble avoir eu des effets sur le plan national, où elle a suscité des critiques contre la politique du Mexique, aussi bien l’étrangère que l’interne. <![CDATA[Los factores internos y externos en la política exterior mexicana (2012-2018): una evaluación general]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300671&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El objetivo de este artículo es evaluar la política exterior de México durante la administración de Enrique Peña Nieto (2012-2018). El argumento principal es que esta actividad estuvo profundamente condicionada por factores internos y externos en las diferentes etapas del sexenio. La primera parte plantea las metas de la administración peñista en materia de política exterior. La segunda divide el sexenio en cuatro etapas: de 2012 a 2014, cuando plantea las reformas estructurales que tuvieron repercusiones en la política exterior de México; de 2014 a 2016, cuando analiza los problemas internos; de 2016 a mitad de 2018, cuando apareció en la escena política Donald Trump, y de mediados de 2018 hasta el final de la administración. La última parte del texto evalúa el cumplimiento de los objetivos trazados al inicio de la administración.<hr/>Abstract: The objective of this article is to evaluate the foreign policy of Mexico during the Enrique Peña Nieto administration. The main argument is that this activity was deeply conditioned by internal and external factors in different stages of the term. The first part identifies the main foreign policy goals of the Peña administration. The second one divides the term into four stages: from 2012 to 2014, which develops the structural reforms that impacted Mexico’s foreign policy; from 2014 to 2016 that analyzes domestic issues; from 2016 to mid-2018 when Donald Trump appeared on the political scene; and from mid-2018 until the end of the administration. The last part evaluates the fulfillment of the objectives set at the beginning of the administration.<hr/>Résumé: Le but de cet article est d’évaluer la politique étrangère du Mexique sous le gouvernement d’Enrique Peña Nieto (2012-2018), laquelle a subi l’influence d’éléments internes et internationaux le long de cette période. La première partie du texte évoque les objectifs face à l’extérieur. La seconde esquisse quatre étapes: de 2012 à 2014, le président propose des réformes structurelles qui auront des effets sur sa politique étrangère; entre 2014 et 2016, il se tourne vers les problèmes internes du pays; par la suite, jusqu’au milieu de 2018, il doit réagir à l’apparition de Donald Trump sur la scène politique; la seconde moitié de cette année-là correspond à la fin du mandat. L’article analyse dans quelle mesure le gouvernement de Peña Nieto a atteint les objectifs proposés au début. <![CDATA[La política de Enrique Peña Nieto hacia América del Norte: normalización e institucionalización]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300703&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este trabajo tiene como objetivo presentar una panorámica general de la política exterior del gobierno de Enrique Peña Nieto hacia América del Norte, de importancia central debido al proceso de normalización de la cooperación en materia de seguridad con Washington. Asimismo, la defensa de la relativamente reciente institucionalización de la relación económica con Estados Unidos y Canadá es también relevante. Para abordar estos temas, se revisan brevemente algunos conceptos analíticos que servirán para anclar la narrativa; en la segunda sección se examina la relación de México con Estados Unidos con foco en las dos áreas temáticas antes mencionadas. En la tercera sección se hace un breve repaso de la relación con Canadá; en la cuarta se trata sucintamente la política de México hacia América del Norte en su conjunto y, a manera de conclusión, se presenta un breve señalamiento sobre el futuro de la región.<hr/>Abstract: This article aims to present a general overview of the foreign policy of the government of Enrique Peña Nieto with regard to North America, which is of importance due to the process of normalization of cooperation on security with Washington. Likewise, the defense of the relatively recent institutionalization of the economic relationship with the United States and Canada is also significant. To address these issues, a number of analytical concepts that will serve to anchor the narrative are briefly reviewed; the second section examines Mexico’s relationship with the United States, focusing on the two aforementioned thematic areas. The third section briefly reviews the relationship with Canada; the fourth deals succinctly with Mexico’s policy towards North America as a whole and, as a conclusion, presents a brief statement on the future of the region.<hr/>Résumé: Cet article trace un panorama de la politique d’Enrique Peña Nieto vis-à-vis de l’Amérique du Nord, dans le cadre d’une normalisation de la coopération avec Washington en matière de sécurité. La défense de l’institutionnalisation assez récente des rapports économiques avec les États-Unis et le Canada est également importante. Pour mieux aborder ces sujets, on passe d’abord en revue quelques concepts qui serviront de base à l’analyse. La seconde partie de l’article est consacrée aux rapports Mexique-États-Unis, surtout pour ce qui est de la sécurité et de l’économie. La troisième évoque les relations avec le Canada, tandis que la dernière propose un bilan de la politique du Mexique envers ses voisins du Nord. Dans les conclusions on s’interroge sur l’avenir possible de la région. <![CDATA[Seguridad, migración y comercio en las relaciones México-Estados Unidos durante la presidencia de Donald Trump]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300733&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El propósito de este artículo es analizar, a partir de la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos, los cambios en las relaciones entre México y Estados Unidos en tres áreas de política: la seguridad, la migración y el comercio. El artículo parte de una visión dahliana o relacional del poder en donde: “poder es la capacidad de A de hacer que B haga algo que de otra forma no haría”.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to analyze, since the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States, the changes in the relations between Mexico and the United States in three policy areas: security, migration and trade. The article is based on a concept of Dahlian or relational power where: “power is the ability of A to get B to do something he or she would otherwise not do.”<hr/>Résumé: L’article examine les changements dans les rapports Mexique-États-Unis concernant la sécurité, les migrations et le commerce, depuis l’arrivée de Donald Trump à la présidence de son pays. Cette analyse est guidée par la vision de Dahl des rapports entre acteurs, selon laquelle le pouvoir est “la capacité de A d’obtenir que B fasse ce qu’elle n’aurait pas fait sans l’intervention de A+”. <![CDATA[La política exterior del gobierno de Enrique Peña Nieto hacia América Latina y el Caribe en un mundo en transición: una trama en tres actos]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300763&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Los responsables de tomar decisiones suelen formular, reestructurar, reformar o ajustar la política exterior mexicana hacia América Latina y el Caribe a partir de los cambios que se generan en los tableros a nivel internacional, regional y nacional. Al respecto, el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto es un caso de estudio esclarecedor, ya que durante su gestión el gobierno mexicano tuvo que responder a varias coyunturas que se presentaron en estas tres pistas de acción, incluso de manera simultánea. De acuerdo con estas adaptaciones, a lo largo del periodo estudiado registramos tres ciclos de la diplomacia peñista en la región: promoción, repliegue y contención.<hr/>Abstract: Those responsible for making decisions usually formulate, restructure, reform or adjust Mexican foreign policy towards Latin America and the Caribbean based on the changes that take place on the chessboard at the international, regional and national levels. In this regard, the presidency of President Enrique Peña Nieto is an illuminating case study, since during his administration the Mexican government had to respond to a number of situations that arose in these three fields of action simultaneously. In line with these adaptations, over the period studied we recorded three cycles of diplomacy by Peña in the region: promotion, withdrawal, and containment.<hr/>Résumé: Les responsables de prendre des décisions ont l’habitude de formuler, de réorganiser, de réformer ou d’adapter la politique du Mexique vis-à-vis du reste de l’Amérique latine et des Caraïbes en fonction des bouleversements qui se produisent sur le plan international, régional ou national. La période présidentielle d’Enrique Peña Nieto est révélatrice dans la mesure que le gouvernement mexicain a dû répondre à des changements sur les trois scènes, parfois simultanés. Durant cette période, l’adaptation de la diplomatie pour la région qui nous intéresse a traversé trois étapes: promotion, repli et contention. <![CDATA[Del <em>Mexico’s Moment</em> a negociar bajo presión: relaciones México-Europa durante el sexenio de Enrique Peña Nieto, 2012-2018]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300809&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Para entender las relaciones entre México y Europa en el periodo 2012-2018, es necesario tener en cuenta diversos factores contextuales. Si bien hubo cierta continuidad en cuanto a los objetivos de política exterior mexicanos y europeos, los temas de la agenda y el ritmo de las interacciones estuvieron determinados por factores internacionales, regionales y nacionales, ante los cuales fueron más bien reactivos. El artículo identifica tres etapas en las que se dividió el sexenio de Enrique Peña Nieto que, lejos de presentar una trayectoria homogénea, se vio definido por los factores contextuales: el Mexico’s Moment, la tormenta y la negociación para modernizar el Acuerdo Global México-Unión Europea.<hr/>Abstract: To understand the relations between Mexico and Europe over the 2012-2018 period, it is necessary to take a number of contextual factors into account. While there was some continuity in terms of the Mexico and Europe’s foreign policy objectives, the issues on the agenda and the pace of interactions were determined by international, regional and domestic factors, to which they were more reactive than active. The article identifies three stages into which the presidency of Enrique Peña Nieto may be divided, which far from presenting a homogeneous course were defined by contextual factors: the Mexico’s moment, the storm, and the negotiations to update the Mexico-European Union Global Agreement.<hr/>Résumé: Pour mieux saisir les rapports Mexique-Europe dans la période 2012-2018, il faut tenir compte de plusieurs conditions. Même s’il y a eu une certaine continuité des objectifs internationaux mexicains et européens, les termes de l’agenda et le rythme des échanges ont été déterminés par des éléments mondiaux, régionaux et nationaux, face auxquels les deux acteurs ont réagi. L’article distingue trois étapes dans le gouvernement d’Enrique Peña Nieto, qui loin d’évoquer un parcours homogène ont reflété l’influence de conditions changeantes: le Mexico’s moment, la crise et les négociations pour moderniser l’Accord global Union Européenne-Mexique. <![CDATA[La política exterior del gobierno mexicano en el Pacífico asiático (2012-2018)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300851&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En las últimas décadas, el sur, el este y el sudeste de Asia han tenido un extraordinario crecimiento y una gran capacidad de innovación tecnológica, por lo que los gobiernos mexicanos la han considerado como una región potencial para la diversificación de sus relaciones económicas. Empero, en una valoración comprehensiva, México se ha quedado corto en la capitalización de mayores oportunidades de negocios y en profundizar sus nexos diplomáticos. Con esos retos dio inicio el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto (2012-2018), que fue eficiente en “administrar” sus relaciones internacionales, sin aportar mayor valor agregado en la consecución de sus objetivos iniciales de política exterior, en un contexto de volatilidad de los factores internos y externos.<hr/>Abstract: In recent decades, the south, east, and southeast of Asia have seen extraordinary growth and a great capacity for technological innovation, a reason why Mexican governments have seem it as a potential region for the diversification of their economic relations. However, taking an overall perspective, Mexico has failed to capitalize on greater business opportunities or on deepening its diplomatic ties. These challenges marked the beginning of the presidency of President Enrique Peña Nieto (2012-2018), who was efficient in “managing” international relations, without providing added value in achieving his original foreign policy objectives, in a context of internal and external volatility.<hr/>Résumé: Au cours des dernières décennies, l’Asie du Sud, de l’Est et du Sud-Est ont bénéficié d’une croissance extraordinaire et d’une grande capacité d’innovation technique, dont les possibilités ont été remarquées par plusieurs gouvernements mexicains souhaitant diversifier les rapports économiques de leur pays. Néanmoins, une analyse fouillée met en évidence que le Mexique n’a pas fait assez pour profiter des opportunités d’affaires ni pour approfondir les liens diplomatiques. L’ambition d’y arriver était présente au démarrage de la période d’Enrique Peña Nieto, un président qui a été efficace pour administrer les relations internationales, quoique sans obtenir des profits supplémentaires dans la poursuite des buts de la politique étrangère qu’il a établis au début de son mandat, lesquels se sont heurtés à une atmosphère d’éléments internes et internationaux fort variables. <![CDATA[China y México 2012-2018, entre el inicio idílico y la realidad]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300879&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Las relaciones de México con China en el sexenio 2012-2018 no tuvieron cambios importantes en comparación con los gobiernos anteriores. México continuó con la política de no considerar el peso de China en la comunidad internacional, ni las características de su sistema político ni sus proyectos económicos de gran potencia. Si bien las relaciones entre ambos países dieron inicio con la consigna de “relanzamiento”, se vieron lesionadas por los fracasos de los proyectos económicos chinos en México. Las relaciones diplomáticas siguieron su curso normal, con encuentros entre funcionarios de diversos niveles y firma de interesantes acuerdos de cooperación. Por su parte, China mantuvo una eficaz política cultural de creación de opinión pública favorable entre académicos, políticos y medios de comunicación.<hr/>Abstract: Mexico’s relations with China during the 2012-2018 administration saw no significant change compared to previous governments. Mexico continued its approach of failing to take into account China’s weight in the international community, the characteristics of its political system, or its powerful economic projects. Although the relations between both countries began with the slogan of “resetting,” they were hurt by the failures of Chinese economic projects in Mexico. Diplomatic relations followed their usual course, with meetings between officials at various levels and the signing of interesting cooperation agreements. For its part, China maintained an effective cultural policy to create favorable public opinion among academics, politicians and the media.<hr/>Résumé: Entre 2012 et 2018, les relations Mexique-Chine n’ont pas beaucoup changé par rapport aux périodes présidentielles mexicaines précédentes. Le Mexique s’est encore obstiné à ne pas reconnaître l’importance de la Chine dans la communauté internationale, ni les particularités de son système politique, ni ses projets économiques de grande puissance. Même si le gouvernement de Peña Nieto a donné la consigne de «relancer» les rapports avec la Chine, ce dessein a souffert de l’échec de certains projets économiques chinois au Mexique. Les rapports diplomatiques ont suivi leur cours normalement, grâce aux rencontres de fonctionnaires de plusieurs niveaux et à la conclusion d’accords assez intéressants pour faciliter la coopération. Quant à la Chine, elle a poursuivi sa politique culturelle très efficace qui cherche à cultiver l’opinion favorable des milieux universitaires et politiques, ainsi que celle des médias. <![CDATA[Continuidad y ajustes en la política exterior mexicana hacia el mundo árabe y el Medio Oriente: La agenda económica y política]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300907&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En el presente texto se explora el porqué y el cómo de las principales decisiones de México hacia Medio Oriente y el mundo árabe durante el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto (2012-2018). Se sostienen dos argumentos: 1) los factores internos determinaron en buena medida el discurso y la práctica de la política exterior hacia esa región; 2) hubo continuidad en las líneas directrices y en los objetivos respecto al sexenio anterior; se registraron, sobre todo, ajustes en el empleo de los instrumentos de política exterior, así como en la implementación de las decisiones. El examen de estas continuidades y ajustes se desarrolla en torno a dos agendas interdependientes: la económica y la política.<hr/>Abstract: This text explores the why and the how of the main decisions taken by Mexico with regard to the Middle East and the Arab world during the presidency of President Enrique Peña Nieto (2012-2018). Two arguments are put forward: 1) internal factors largely determined foreign policy discourse and practice towards that region; 2) there was continuity in the principal guidelines and objectives with respect to the previous administration; above all, there were changes in the use of foreign policy instruments, as well as in the implementation of decisions. The examination of these continuities and changes is developed around two interdependent agendas: the economic and the political.<hr/>Résumé: Cet article cherche à expliquer pourquoi et comment le Mexique a pris ses décisions les plus importantes concernant le Moyen-Orient et le monde arabe sous le gouvernement d’Enrique Peña Nieto (2012-2018). Il propose deux idées: 1) les circonstances nationales ont dicté, dans une grande mesure, le discours et la pratique de la politique étrangère mexicaine envers ces territoires; 2) le fil conducteur et les buts de celle-ci n’ont pas changé par rapport au gouvernement précédent, malgré des variations dans le choix des instruments de cette politique et dans la manière de prendre les décisions. L’analyse de la continuité et des changements suit les deux agendas entrelacés de l’économie et de la politique. <![CDATA[Entre el discurso oficial y la realidad: la política exterior de México hacia África, 2012-2018]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300933&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Estudiar la política exterior de México hacia África no es tarea fácil: a las dificultades para obtener información cualitativa se suma la notable ausencia de ese continente en la agenda de política exterior y en la opinión pública. Entre desconocimiento, desinterés y prejuicios racistas, se aprecia en esencia la continuidad de la política exterior hacia África. En los primeros años del periodo estudiado (2012-2018), aquel continente aparecía como un título más en documentos oficiales, sin contenido. En los últimos años del sexenio se desplegó un relativo activismo de la política exterior económica, en lo que parecería un intento de seguir un comportamiento similar al de otras economías emergentes (China, India, Turquía), pero con capacidades limitadas.<hr/>Abstract: Studying Mexico’s foreign policy towards Africa is not an easy task. The difficulties of obtaining qualitative information are compounded by the notable absence of that continent from the foreign policy agenda and in public opinion. Between ignorance, disinterest, and racist prejudices, the essential feature of foreign policy towards Africa is one of continuity. In the first years of the period studied (2012-2018), that continent appeared as just another title in official Mexican documents, with little content. In the latter years of the administration a relatively greater activism in foreign economic policy was deployed, in what would seem to be an attempt to emulate the behavior of other emerging economies, such as China, India, and Turkey, but with limited capabilities.<hr/>Résumé: Il n’est pas simple d’étudier la politique du Mexique vis-à-vis de l’Afrique. Aux difficultés pour obtenir de l’information fiable s’ajoute le fait que ce continent-là ne figure pas vraiment dans l’agenda de la politique étrangère mexicaine ni dans celui de l’opinion publique. Sous la méconnaissance, le désintérêt et les préjugés racistes, on arrive à percevoir la continuité d’une vague politique mexicaine envers l’Afrique. Le long des premières années du gouvernement qui nous intéresse, le continent en question était cité dans des documents officiels mexicains qui en parlaient à peine. Par contre, vers la fin de cette période présidentielle la politique économique extérieure du Mexique a été animée par un certain activisme, suivant l’exemple d’autres puissances émergentes (telles que la Chine, l’Inde ou encore la Turquie), mais ses ressources étaient limitées. <![CDATA[La política comercial de México durante el gobierno del presidente Enrique Peña Nieto (2012-2018)]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300958&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El gobierno del presidente Enrique Peña Nieto mantuvo una política comercial abierta y le dio un renovado impulso a la agenda de negociaciones comerciales con su participación en el Tratado Integral y Progresista de Asociación Transpacífica (TIPAT), la modernización del TLC con la Unión Europea y el inicio de negociaciones con algunos países en América Latina, Asia y Medio Oriente. La llegada del presidente Donald Trump colocó la política comercial de México en una posición defensiva. Renegociar el Tratado de Libre Comercio de América del Norte implicó pagar elevados costos para mantener el acceso preferencial a su principal mercado de exportación.<hr/>Abstract: The government of President Enrique Peña Nieto maintained an open trade policy and gave a renewed impetus to the trade negotiations agenda with its participation in the Trans-Pacific Partnership Progressive Integration Treaty (TIPAT), the updating of the FTA with the European Union and the initiation of negotiations with some countries in Latin America, Asia and the Middle East. The arrival of President Donald Trump put Mexico’s trade policy in a defensive position. Renegotiating the North American Free Trade Agreement involved paying high costs to maintain preferential access to its main export market.<hr/>Résumé: Le gouvernement d’Enrique Peña Nieto a préservé une politique commerciale ouverte, qu’il a renforcée au moyen de participer dans l’Accord de Partenariat transpacifique global et progressiste (PTPGP), de moderniser l’accord de libre-échange avec l’Union Européenne et d’établir des négociations avec plusieurs de ses voisins en Amérique latine, ainsi qu’avec certains pays de l’Asie et du Moyen Orient. L’arrivée au pouvoir de Donald Trump a placé la politique commerciale du Mexique sur la défensive. Renégocier l’Accord de Libre-Échange Nord-Américain a impliqué des coûts élevés pour que le Mexique puisse conserver l’accès préférentiel à son marché d’exportation le plus important. <![CDATA[La seguridad en la politica exterior de Peña Nieto: el invitado incómodo]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000300989&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El artículo analiza la política exterior del presidente Enrique Peña Nieto en el aspecto de seguridad. Se hace una revisión de los planteamientos en política exterior de su administración y su intento por “recuperar” el liderazgo de México como “potencia emergente”, así como el énfasis en las reformas económicas y la intención de “deseguritizar” la política exterior. El artículo plantea que hubo tres factores que hicieron que al final fracasara el propósito de deseguritización de la política exterior y que, en cambio, se colara como un invitado incómodo: el repunte en la tasa de homicidios a partir de 2014, las crisis provocadas por la desaparición de los estudiantes de la normal de Ayotzinapa y el asesinato de varios presuntos criminales en Tlatlaya por las fuerzas armadas, así como la llegada a la presidencia de Estados Unidos de Donald Trump, que hizo que la seguridad se convirtiera en una carta importante de negociación frente a ese país. El texto concluye que, aun si los procesos de seguritización o deseguritización son actos retóricos de los actores estatales, al final deben tener una correspondencia con la realidad.<hr/>Abstract: This paper analyzes the foreign policy of President Enrique Peña Nieto in terms of security. It first reviews the foreign policy approaches of his administration and his attempt to “restore” Mexico’s leadership as an “emerging power,” as well as the emphasis on economic reforms and the intention to “desecuritize” foreign policy. The article argues that there were three factors that ultimately caused the intention of desecuritizing foreign policy to fail and that, instead, led it to become an uninvited guest: the surge in the homicide rate from 2014, the crisis arising from the disappearance of students from the Ayotzinapa normal college, and the murder of a number of alleged criminals in Tlatlaya by the armed forces, as well as the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States, which made security an important card to play in negotiating with that country. The text concludes that, even if the processes of securitization or desecuritization are rhetorical tropes used by state actors, in the end they must correspond with reality.<hr/>Résumé: L’article analyse la politique étrangère du président Enrique Peña Nieto en ce qui concerne la sécurité. Il souligne les thèses de cette politique, les efforts du gouvernement dans le but de “récupérer” un rôle de leader pour le Mexique en tant que “puissance émergente”, l’insistance sur les réformes économiques et l’intention de “désécuriser” la politique étrangère. On a raté ce dernier objectif -et la question de la sécurité s’est imposée alors comme un invité gênant- pour trois raisons: l’élévation du taux d’homicides; deux crises, dont l’une a découlé de la disparition d’étudiants de l’école normale d’Ayotzinapa, l’autre du meurtre de criminels présumés aux mains des militaires à Tlatlaya; et l’arrivée de Donald Trump à la présidence des États-Unis, après laquelle la sécurité est devenue une carte de négociation importante dans les rapports de cette puissance avec le Mexique. La conclusion de l’article est que, même si les processus de “sécurisation” ou de “désécurisation” font partie de la rhétorique des États, il faut bien qu’ils correspondent à des faits réels. <![CDATA[Política migratoria: entre el discurso, la práctica y la coyuntura]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este texto evaluaremos los planteamientos generales de la política migratoria durante el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto, plasmados en el Programa Especial de Migración, y en la manera en que éste fue operado en la práctica por los funcionarios encargados. Finalmente, se analizarán los casos coyunturales más representativos: la creación del Plan Frontera Sur ante la crisis humanitaria de niños y familias migrantes, el desvío de fondos del IME a Juntos Podemos y las caravanas hondureñas de fin de sexenio.<hr/>Abstract: In this text we will evaluate the general approaches taken by migration policy during the presidency of President Enrique Peña Nieto, as embodied in the Special Migration Program, and in the manner in which it was put into practice by the officials in charge. Finally, the most representative cases will be analyzed: the creation of the Southern Border Plan in response to the humanitarian crisis of migrant children and families, the diversion of funds from the IME to Juntos Podemos, and the Honduran caravans at the end of the six-year period.<hr/>Résumé: Ce texte évalue les propositions de politique migratoire le long de la période présidentielle d’Enrique Peña Nieto, telles qu’elles figuraient sur le Programme spécial pour la migration, dont la mise en pratique est un autre sujet d’analyse. On examine les choix les plus significatifs de cette politique: l’adoption du Plan pour la frontière Nord, visant surtout les enfants, lors de la crise humanitaire des familles de migrants; le détournement de fonds du budget de l’Institut des Mexicains de l’Étranger (IME) au profit du programme d’appui Juntos Podemos; et, à la fin de cette période, les caravanes provenant du Honduras. <![CDATA[Política exterior y derechos humanos durante el sexenio de Enrique Peña Nieto]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo describe la política exterior de derechos humanos desplegada durante el sexenio de Enrique Peña Nieto (2012-2018). Para ello, rastrea tanto las acciones del gobierno mexicano mediante las cuales se ha buscado incidir en procesos externos, como las orientadas a contener las influencias internacionales en las dinámicas internas del país. Desde una perspectiva analítica, el artículo explora las tendencias de continuidad o cambio y concluye que el periodo se caracteriza por tensiones y contradicciones. Por un lado, se han mantenido tanto el activismo en foros multilaterales como la política de apertura al escrutinio internacional, mientras que, por el otro, se han presentado señales que sugieren intentos por volver a un acercamiento basado en la soberanía y la no intervención.<hr/>Abstract: This article describes the human rights-oriented foreign policy deployed during the administration of Enrique Peña Nieto (2012-2018). To do this, it traces both the actions of the Mexican government that sought to influence external processes, and those aimed at containing international influences on the internal dynamics of the country. From an analytical perspective, the article explores trends of continuity or change and concludes that the period is characterized by both tensions and contradictions. On the one hand, activism in multilateral forums and the policy of opening up to international scrutiny have been maintained, while on the other hand there have been signs that suggest attempts to return to an approach based on sovereignty and non-intervention.<hr/>Résumé: L’article esquisse la politique étrangère concernant les droits de l’homme qu’a déployée le gouvernement d’Enrique Peña Nieto. On identifie les mesures du président qui cherchaient à agir sur le plan international, aussi bien que d’autres dont le but était de limiter l’influence de l’extérieur sur la vie interne du Mexique. Le texte essaie d’établir ce qui favorise soit la continuité, soit le changement, et il aboutit à la conclusion que la période analysée a été marquée par des tensions et des contradictions. Le Mexique a gardé une attitude militante aux tribunes multilatérales et il est resté ouvert à la surveillance internationale; cependant, il a laissé entrevoir aussi le désir d’affirmer, comme autrefois, les principes de souveraineté et de non-intervention. <![CDATA[La política consular en Estados Unidos: protección, documentación y vinculación con las comunidades mexicanas en el exterior]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301077&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: La política consular de México es una política pública de Estado que responde a problemas y oportunidades estructurales de la relación entre México y Estados Unidos, y que demuestra una fuerte continuidad a lo largo de los últimos gobiernos. Durante el sexenio del presidente Enrique Peña Nieto, la política consular respondió a problemas estructurales y sui generis relativos a la fuerte integración social y económica entre los dos países, a la presencia y desafíos específicos de la diáspora mexicana y a las cambiantes condiciones políticas en EEUU. Su línea directriz ha sido la paulatina modernización de programas y servicios y la inversión en la expansión de la red consular. Viendo hacia el futuro, la política consular debe continuar su modernización y resolver el desafío de los recursos limitados.<hr/>Abstract: The consular policy of Mexico is a public policy of the State that responds to structural problems and opportunities in the relationship between Mexico and the United States, and which shows a strong continuity throughout recent governments. During the presidency of Peña Nieto, the consular policy responded to structural and sui generis problems related to the strong social and economic integration between the two countries, to the presence and specific challenges of the Mexican diaspora, and to the changing political conditions in the USA. Its general trend has been the gradual modernization of programs and services, and investment in the expansion of the consular network. Looking to the future, consular policy must continue to modernize and solve the challenge of limited resources.<hr/>Résumé: La politique consulaire du Mexique est une politique publique qui réagit aux difficultés et aux opportunités ressortant des rapports Mexique-États-Unis, et sa continuité a été remarquable le long des derniers gouvernements. Sous la présidence de Peña Nieto, cette politique s’est adressée aux problèmes structurels et singuliers qui relèvent d’une forte intégration sociale et économique des deux pays. Elle a répondu, en particulier, aux besoins de la diaspora mexicaine aux États-Unis, dans des conditions politiques toujours changeantes. L’un de ses fils conducteurs a été la modernisation graduelle des programmes et des services, liée aux investissements pour assurer la croissance du réseau consulaire. Dans l’avenir, cette politique devra poursuivre sa modernisation et surmonter les contraintes de ressources. <![CDATA[México y la cooperación internacional para el desarrollo, 2012-2018]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Al inicio de su mandato, el presidente Enrique Peña Nieto estableció que la política exterior se basaría en la cooperación internacional para el desarrollo (CID). Ante ello, el objetivo de este artículo es analizar las características de orden institucional y fácticas más definitorias de la CID ejercida durante esa administración, poniendo énfasis en el papel de la Amexcid como la instancia responsable de coordinar esta actividad. El artículo concluye que, en los respectivos contextos nacional e internacional -entendidos como factores estructurales de la CID- que oscilaron de lo favorable a lo convulso, la cid del sexenio 2012-2018 se caracterizó por alentadores avances, aunque también por inconsistencias que dificultaron que se constituyera en un activo de la política exterior, conforme a las expectativas despertadas.<hr/>Abstract: At the beginning of his term, President Enrique Peña Nieto declared that foreign policy would be based on a principle of international cooperation for development (ICD). The objective of this article is to analyze the most salient institutional and factual characteristics of ICD as exercised during this administration, emphasizing the role of Amexcid as the entity responsible for coordinating this activity. The article concludes that, in the respective national and international contexts -understood as structural factors of the ICD- which ranged from favorable to turbulent, the ICD of the 2012-2018 administration was characterized by encouraging progress, but also by a lack of robustness which made it difficult for it to become a foreign policy asset, in line with the expectations aroused.<hr/>Résumé: Au début de son mandat, le président Enrique Peña Nieto a établi que sa politique étrangère serait fondée sur la coopération internationale pour le développement. L’article examine les facteurs institutionnels et les circonstances qui ont le plus influencé cette coopération le long de la période analysée; on insiste sur le rôle de l’Agence mexicaine de coopération internationale pour le développement (Amexcid), en tant que responsable de la coordination dans ce domaine. La conclusion est que, sous les effets structurels d’une atmosphère nationale et internationale qui passait du calme à l’agitation, la coopération pour le développement a fait des progrès encourageants, même si un certain manque de solidité l’a empêché de devenir un élément de la politique étrangère à la hauteur de l’espoir éveillé. <![CDATA[“Mucho ruido y pocas nueces”: la diplomacia cultural y la imagen-país de México en el sexenio de Enrique Peña Nieto]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301145&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Este artículo analiza cómo la diplomacia cultural del gobierno de Enrique Peña Nieto tuvo presencia en las relaciones internacionales de México, pero con un desorden conceptual y de manera irrelevante en tanto herramienta de política exterior. La imagen de México en el extranjero tuvo un buen inicio con el llamado Mexican Moment, pero se desplomó después de los hechos asociados con la corrupción y la escalada de crímenes, específicamente con el caso de Ayotzinapa de 2014. Por su parte, el presupuesto destinado a la diplomacia cultural fue una cifra nominal y decorativa ejercida desde la Dirección General de Cooperación Educativa y Cultural de la Amexcid, cuyo desempeño fue irrelevante debido a la falta de coordinación y redundancia de las iniciativas de las secretarías de Cultura, Economía, Turismo y la Presidencia de la República.<hr/>Abstract: This article analyzes how the cultural diplomacy of the government of Enrique Peña Nieto had a presence in the international relations of Mexico, but suffered from a conceptual disorder and irrelevance as a tool of foreign policy. The image of Mexico abroad had a good start with the so-called Mexican Moment, but collapsed following corruption-related events and the escalation of criminal activity, and specifically the Ayotzinapa case of 2014. Meanwhile, the budget for cultural diplomacy was merely a nominal and decorative figure exercised by the Department for Educational and Cultural Cooperation of Amexcid, whose expenditure was made irrelevant by the lack of coordination and redundancy of the initiatives of the Ministries of Culture, Economy, Tourism and the Presidency of the Republic.<hr/>Résumé: L’article analyse de quelle façon la diplomatie culturelle du gouvernement d’Enrique Peña Nieto a été présente dans les rapports du Mexique avec l’extérieur, malgré un certain désordre dans les idées et quelques faiblesses en tant qu’outil de la politique étrangère. L’image internationale du pays a fait un bon début lors du Mexico’s moment, mais elle s’est brisée à cause des scandales de corruption et de la montée du crime, mise en évidence par l’affaire Ayotzinapa en 2014. De plus, le budget destiné à la diplomatie culturelle a été plus symbolique que réel, tandis que les travaux de la Direction générale de la coopération éducative et culturelle (qui fait partie de l’Agence mexicaine de coopération internationale pour le développement, Amexcid) n’ont pratiquement pas eu d’effets, à cause de la duplication d’efforts et du manque de coordination entre le bureau du président de la République et les secrétariats à la Culture, à l’Économie et au Tourisme. <![CDATA[La participación de México en la convención marco de las Naciones Unidas sobre el cambio climático]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301179&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo examina la participación del gobierno de México en el sexenio 2012-2018 en las negociaciones sobre cooperación y coordinación internacional para enfrentar el cambio climático, dentro del ámbito de la Convención Marco de las Naciones Unidas para el Cambio Climático (CMNUCC). Se hace referencia también a la participación de actores subestatales y no estatales, como empresas y organizaciones no gubernamentales en ese ámbito. A la par que refiere las posturas y coaliciones que se dan en distintos temas entre países de distintas regiones, acordes con sus niveles de desarrollo e intereses y capacidades, se destaca el papel activo de la cancillería mexicana en contextos de negociación de temas complejos, así como de situaciones desafiantes, tales como la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos y su decisión de retirar a su país del Acuerdo de París. Esta participación activa en las negociaciones internacionales permitió darle importancia a una cuestión que no se consideraba prioritaria en la agenda de desarrollo del sexenio.<hr/>Abstract: This paper examines the participation of the Mexico administration of 2012-2018 in the negotiations on international cooperation and coordination to tackle climate change within the context of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). It also makes reference to the involvement of sub-state and non-state actors, such as businesses and non-governmental organizations in this sector. At the same time, it refers to the positions and coalitions that emerge on different topics between countries from different regions, according to their levels of development and interests and capacities, while the active role of the Foreign Ministry in the context of negotiation of complex issues is highlighted, together with challenging situations such as the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States and his decision to withdraw his country from the Paris Agreement. This active participation in international negotiations made it possible to ascribe importance to an issue that was not previously considered a priority in the six-year development agenda.<hr/>Résumé: L’article examine la participation du Mexique, le long de la période présidentielle 2012-2018, aux négociations concernant la coopération et la coordination internationales pour faire face aux enjeux du climat, conformes à la Convention-cadre des Nations Unies sur les changements climatiques (CCNUCC). On parle aussi du rôle, à cet égard, des gouvernements locaux et des acteurs non étatiques, tels que les sociétés privées et les organisations non gouvernementales. Dans chaque région du monde, l’avis des pays sur toute question précise liée au climat varie en fonction de leur niveau de développement, de leurs intérêts et de leurs capacités, qui les mènent aussi à former des alliances. Le Ministère des Relations extérieures du Mexique a fait preuve de dynamisme lors des négociations sur des matières complexes dans des situations parfois critiques, comme celles qui ont été causées par l’arrivée de Donald Trump à la présidence des États-Unis ou par sa décision de quitter l’Accord de Paris. Pendant la période qui nous intéresse, la participation du Mexique au débat mondial sur le climat a renforcé l’importance d’un sujet qui à l’origine n’était pas prioritaire dans l’agenda pour le développement du pays. <![CDATA[Francisco Suárez Dávila, <em>México 2018, en busca del tiempo perdido,</em> México, Miguel Ángel Porrúa, 2018, 136 pp.]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo examina la participación del gobierno de México en el sexenio 2012-2018 en las negociaciones sobre cooperación y coordinación internacional para enfrentar el cambio climático, dentro del ámbito de la Convención Marco de las Naciones Unidas para el Cambio Climático (CMNUCC). Se hace referencia también a la participación de actores subestatales y no estatales, como empresas y organizaciones no gubernamentales en ese ámbito. A la par que refiere las posturas y coaliciones que se dan en distintos temas entre países de distintas regiones, acordes con sus niveles de desarrollo e intereses y capacidades, se destaca el papel activo de la cancillería mexicana en contextos de negociación de temas complejos, así como de situaciones desafiantes, tales como la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos y su decisión de retirar a su país del Acuerdo de París. Esta participación activa en las negociaciones internacionales permitió darle importancia a una cuestión que no se consideraba prioritaria en la agenda de desarrollo del sexenio.<hr/>Abstract: This paper examines the participation of the Mexico administration of 2012-2018 in the negotiations on international cooperation and coordination to tackle climate change within the context of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). It also makes reference to the involvement of sub-state and non-state actors, such as businesses and non-governmental organizations in this sector. At the same time, it refers to the positions and coalitions that emerge on different topics between countries from different regions, according to their levels of development and interests and capacities, while the active role of the Foreign Ministry in the context of negotiation of complex issues is highlighted, together with challenging situations such as the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States and his decision to withdraw his country from the Paris Agreement. This active participation in international negotiations made it possible to ascribe importance to an issue that was not previously considered a priority in the six-year development agenda.<hr/>Résumé: L’article examine la participation du Mexique, le long de la période présidentielle 2012-2018, aux négociations concernant la coopération et la coordination internationales pour faire face aux enjeux du climat, conformes à la Convention-cadre des Nations Unies sur les changements climatiques (CCNUCC). On parle aussi du rôle, à cet égard, des gouvernements locaux et des acteurs non étatiques, tels que les sociétés privées et les organisations non gouvernementales. Dans chaque région du monde, l’avis des pays sur toute question précise liée au climat varie en fonction de leur niveau de développement, de leurs intérêts et de leurs capacités, qui les mènent aussi à former des alliances. Le Ministère des Relations extérieures du Mexique a fait preuve de dynamisme lors des négociations sur des matières complexes dans des situations parfois critiques, comme celles qui ont été causées par l’arrivée de Donald Trump à la présidence des États-Unis ou par sa décision de quitter l’Accord de Paris. Pendant la période qui nous intéresse, la participation du Mexique au débat mondial sur le climat a renforcé l’importance d’un sujet qui à l’origine n’était pas prioritaire dans l’agenda pour le développement du pays. <![CDATA[<strong>Hugo José Suárez (coord.), <em>¿Todo cambia? Reflexiones sobre el proceso de cambio en Bolivia,</em> México, Instituto de Investigaciones Sociales, UNAM, 2018, 445 pp.</strong>]]> http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-013X2019000301227&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El presente artículo examina la participación del gobierno de México en el sexenio 2012-2018 en las negociaciones sobre cooperación y coordinación internacional para enfrentar el cambio climático, dentro del ámbito de la Convención Marco de las Naciones Unidas para el Cambio Climático (CMNUCC). Se hace referencia también a la participación de actores subestatales y no estatales, como empresas y organizaciones no gubernamentales en ese ámbito. A la par que refiere las posturas y coaliciones que se dan en distintos temas entre países de distintas regiones, acordes con sus niveles de desarrollo e intereses y capacidades, se destaca el papel activo de la cancillería mexicana en contextos de negociación de temas complejos, así como de situaciones desafiantes, tales como la llegada de Donald Trump a la presidencia de Estados Unidos y su decisión de retirar a su país del Acuerdo de París. Esta participación activa en las negociaciones internacionales permitió darle importancia a una cuestión que no se consideraba prioritaria en la agenda de desarrollo del sexenio.<hr/>Abstract: This paper examines the participation of the Mexico administration of 2012-2018 in the negotiations on international cooperation and coordination to tackle climate change within the context of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). It also makes reference to the involvement of sub-state and non-state actors, such as businesses and non-governmental organizations in this sector. At the same time, it refers to the positions and coalitions that emerge on different topics between countries from different regions, according to their levels of development and interests and capacities, while the active role of the Foreign Ministry in the context of negotiation of complex issues is highlighted, together with challenging situations such as the arrival of Donald Trump to the presidency of the United States and his decision to withdraw his country from the Paris Agreement. This active participation in international negotiations made it possible to ascribe importance to an issue that was not previously considered a priority in the six-year development agenda.<hr/>Résumé: L’article examine la participation du Mexique, le long de la période présidentielle 2012-2018, aux négociations concernant la coopération et la coordination internationales pour faire face aux enjeux du climat, conformes à la Convention-cadre des Nations Unies sur les changements climatiques (CCNUCC). On parle aussi du rôle, à cet égard, des gouvernements locaux et des acteurs non étatiques, tels que les sociétés privées et les organisations non gouvernementales. Dans chaque région du monde, l’avis des pays sur toute question précise liée au climat varie en fonction de leur niveau de développement, de leurs intérêts et de leurs capacités, qui les mènent aussi à former des alliances. Le Ministère des Relations extérieures du Mexique a fait preuve de dynamisme lors des négociations sur des matières complexes dans des situations parfois critiques, comme celles qui ont été causées par l’arrivée de Donald Trump à la présidence des États-Unis ou par sa décision de quitter l’Accord de Paris. Pendant la période qui nous intéresse, la participation du Mexique au débat mondial sur le climat a renforcé l’importance d’un sujet qui à l’origine n’était pas prioritaire dans l’agenda pour le développement du pays.